NYHEDER 5. OKT 2022 KL. 13:04

Pris gik til forskning i smartere elektrisk busdrift

Af: kollektivtrafik

Pris gik til forskning i smartere elektrisk busdrift
Jesper Larsen (tv) og Richard Lusby.

Elektrificeringen af busdriften stiller nye krav til planlægningen af busser og chauffører. RA’s Støttefonds forskningspris blev mandag uddelt til fire forskere, som har udviklet et avanceret planlægningssystem, som kan give besparelser på driften og øget gennemsnitlig rækkevidde på en opladning


Forskergruppen har udviklet og afprøvet et avanceret system, som integrerer planlægningen af busser og chauffører så krav og begrænsninger til rækkevidde, opladning, energiforbrug, arbejdstidsregler og arbejdsmiljø overholdes på en omkostningseffektiv måde.

- En af de helt store succeshistorier i de seneste år har været elektificering af bustrafikken, og det er gået enormt stærkt, sagde formand for Kollektiv Trafik Forum Lasse Repsholdt, da han uddelte prisen ved årets Kollektiv Trafik Konference i Odense mandag.

- Og set udefra, så ser det ud som om, det kører bare. Men så enkelt er det ikke. Operatørerne skal have tingene til at fungere med batteridrift, og det er ikke så enkelt som det ser ud til. Så det er der heldigvis nogle forskere der har siddet og set på, sagde han i sin præsentation af de to DTU-professorer Jesper Larsen og Richard Lusby, som sammen med de to forskerkolleger Shyam Syndar og Morten Riis fra Aarhusfirmaet Quampo fik årets forskerpris fra Rutebilvognmændenes Arbejdsgiverforening (RA).


Prismodtagerne har ”udført et stykke arbejde, der udmærker sig ved både et højt fagligt niveau og stor praktisk relevans for den kollektive bustrafik – nu og i fremtiden,” hedder det i begrundelsen for prisuddelingen

Forskernes tilgang er testet på virkelige forekomster fra offentlige transportvirksomheder i Danmark og Sverige, der indeholder op til 1.109 ture. Blandt resultaterne er:

  • Muligheder for forbedringer på 1,17-4,37 procent i gennemsnit ved hjælp metoden
  • Reducerede driftsomkostninger på 8,21 procent i gennemnist ved øget rækkevidde (120 km - 250 km)
  • Anvendelse til planlægning af batterikapacitet og opladningsinfrastruktur

- Så vi har ligesom et værktøj her, der er rigtigt nyttigt både for operatører og for trafikselskaber, sagde Lasse Repsholdt.

Jesper Larsen takkede på vegne af forskergruppen.
- Også for anerkendelsen af, at vi kan flytte frontforskning til anvendt forskning, sagde han om samarbejdet mellem to universitetsfolk og to forskere fra en privat virksomhed.


Forskningsprisen fra RA’s Støttefond hædrer akademisk arbejde og forskningsarbejde indenfor kollektiv bustrafik, herunder f.eks. teknik, planlægning, organisation, økonomi, arbejdsforhold eller sikkerhed. Prisen uddeles hvert år i forbindelse med Kollektiv Trafik Konferencen (Kollektiv Trafik Forum og Transportøkonomisk Forening), der finder sted hvert år i starten af oktober.

 



Energi og miljø It og teknologi