Af: kollektivtrafik
Buoperatøren Nobina har bestilt 88 elektriske busser hos den polske busproducent, Solaris. 55 af de nye el-busser skal køre i den reginoale kollektive transport i Skåne. De første 28 blive kørt ind i efteråret, mens de øvrige 27 vil blive sat i drift i løbet af foråret 2025
De nye batteri-elektriske Solaris-busser er bogie-busser og kommer til at erstatte de nuværende biogasbusser, som Nobina kører med i regionaltrafikken i Skåne. Nobina fremhæver, at det stadig er usædvanligt at køre med elektriske regionalbusser. Og busserne fra Solaris er de første, som Nobina indsætter på regionallinjer.
Med de nye elbusser får chaufførerne og passagererne i regionaltrafikken nye, moderne og sikre busser, som på linie med biogasbusserne garanterer en bæredygtig rejse. I forhold ti biogasbusserne er el-busserne mere støjsvage og komfortable at rejse med.
De nye elbusser vil kræve, at flere depoter får både ny elkraft og nye ladere. Det gælder Malmö, hvor lade kapaciteten forstærkes, samt Höganäs, Ekeby, Landskrona, Svalöv og Helsingborg.
Ladeinstallationerne på disse depoter vil løbende blive startet op.
- Vi ser frem til alle disse nye emissionsfrie busser i vores regionaltrafik. De gavner vores kunder, som ikke kun får mulighed for at rejse i nye og flotte busser, men også får mere stille og komfortable rejser, siger Saman Tondnevis, der er chef for Forretningsområde Bus hos Skånetrafiken.
Nobina vil samlet udskifte 160 busser over de kommende tre-fire år. En del af dem vil være Solarisbusser.
Ud over de 55 el-busser til den regionale kollektive transport i Skåne, skal Solaris også levere 15 bogie-busser til Nobina i Värmland og 18 Urbino 18 electric-ledbusser, som Nobina skal bruge i bytrafikken i Malmö.