Af: kollektivtrafik
Femern A/S har afgjort, hvem der får kontrakten på en stor transformerstation, der skal forsyne den 18 kilometer lange Femern Bælt-tunnelen og jernbanen mellem Danmark og Tyskland samt på Lolland med grøn strøm. Kontrakten, der har en værdi på ca. 300 millioner kroner, blev tildelt den spanske virksomhed Elecnor, der kommer med stor erfaring fra lignende opgaver i Europa
Transformerstationen, der skal anlægges tæt på tunnelportalen ved Rødbyhavn, bliver et af de største anlæg af sin art i Danmark. Den skal levere strøm til Femern Bælt-tunnelens jernbane og godt 10 km jernbane på Lolland samt tunnelens tekniske installationer.
Femern A/S har i kontrakten desuden stillet krav til energieffektivitet og har betinget sig, at transformerstationen har kapacitet til at betjene fremtidens elektriske transportformer, herunder ladestationer til elektriske køretøjer.
- Transformerstationen ved Rødbyhavn er central for driften af de elektriske systemer både i selve Femern Bælt-tunnelen og den tilhørende jernbane. Den er samtidig en vigtig del af Femern Bælt-tunnelens bidrag til den grønne omstilling af transportsektoren. Vi ser frem til at arbejde med Elecnor om et anlæg, der ikke bare skal sikre strømforsyningen, men også leve op til vores krav til, at tunneldriften vil være CO2-neutral efter åbningen i 2029, siger Jens Ole Kaslund, der er teknisk direktør i Femern A/S.
De forberedende arbejder på transformerstationen begyndte tidligere i år. Elecnor vil begynde etableringen af selve transformerstationen i 2023. Den vil blive gjort færdig i etaper og forventes at stå helt færdig i 2028.
Om Femern Bælt-tunnelen: