NYHEDER 1. JUN 2023 KL. 10:10

Statens puljer til grøn omstilling er åben for flextrafikken

Af: kollektivtrafik

De statslige støttepuljer er ilt og energi til udviklingen af den kollektive trafik i hele landet. Sådan lyder det fra organisationen, Dansk PersonTransport, som peger på, at der i øjeblikket kan søges støtte fra statslige puljer til grøn omstilling af bus og flextrafikken og til busfremkommelighed. Puljerne har indtil videre været målrettet bustrafikken, men Dansk PersonTransport pegere på, at puljerne også kan spille en vigtig rolle for den grønne omstilling af flextrafikken


Trafikstyrelsen afholdte mandag 15. maj et dialogmøde om Statens puljer til bus og flextrafikken. Der blev både kigget bagud på, hvordan Trafikstyrelsens puljer er blevet brugt hidtil og fremad, og hvordan landets kommuner, regioner og trafikselskaber kan søge om midler til udvikling af deres trafik i de kommende ansøgningsrunder.

De aktuelle puljer - Grønne busser og grøn flextrafik og Busfremkommelighed i hele landet - er senest blevet brugt til at medfinansiere nogle projekter med elektrificering af bustrafikken i Nordjylland, på Bornholm og i Region Hovedstaden med et samlet beløb på 50 millioner kroner samt busfremkommelighed i 12 forskellige kommuner fordelt over hele landet.

- Det er meget vigtigt, at der er fortsat er kommunalt og statsligt fokus på projekter, der er med til at løfte og udvikle den kollektive trafik. Forbedret busfremkommelighed er en investering i fremtiden, som er med til at sikre flere passagerer en hurtig, komfortabel og forudsigelig rejse, vurderer Lasse Repsholt, der er sektorchef i Dansk PersonTransport med fokus på bussektoren.

- Eksempler fra Odense og Aalborg kommuner viser, at buspuljerne sammen med 50 procent kommunal egenfinansiering virkelig kan gøre en forskel for udviklingen af den kollektive transport, fremhæver han.

Mens der siden 2019 er sket en løbende elektrificering af den kollektive bustrafik, er udviklingen gået væsentligt langsommere for flextrafikken med små personbiler og de karakteristiske liftbusser, der er indrettet til kørestolsbrugere. Her kan puljerne ifølge Dansk PersonTransport gøre en forskel og skubbe på udviklingen.

- Vi kan se fra taximarkedet, at de almindelige personbiler på el snart har en pris, rækkevidde og ladehastighed, hvor de kan løse mange opgaver til en konkurrencedygtig pris. Det samme kan også gøre sig gældende i flextrafik, men vi mener, der skal indbygges incitamenter i udbuddene, der fremmer elektrificeringen, siger Trine Wollenberg, der er vicedirektør i Dansk PersonTransport med fokus på taxisektoren og sektoren for offentlig kørsel.

- Vi kan se, at der stadig er meromkostninger forbundet med eldriften som afspejler sig i tilbudspriserne. Samtidig er det et vilkår for elbilerne, at de skal brug tid på lade op og afslå ture, der ikke er indenfor bilens rækkevidde. Det giver meromkostninger til ekstra planlægning hos trafikselskaberne og ekstra vogne, og i vores øjne er det helt oplagt, at Trafikstyrelsens puljer hjælper flextrafikken hen over disse forhindringer i den grønne omstilling, siger Trine Wollenberg videre.


Dansk PersonTransport præsenterede sine synspunkter for Trafikstyrelsen og de andre mødedeltagere på mødet mandag 15. maj.


Dansk PersonTransport peger også på, at det bliver en sværere opgave for branchen at omstille de større og tungere liftvogne.

- Der er kun få eldrevne køretøjer af den type på markedet, og i forhold til den konventionelle drift har de store udfordringer med lasteevne, rækkevidde og ladehastighed. Her kan puljerne bidrage til, at vi overhovedet får indhentet og delt nogle erfaringer på området, vurderer Trine Wollenberg.

Endelig er der behovet for ladeinfrastruktur.

- Som det ser ud nu, er der ikke lynladepunkter nok, der imødekommer branchens behov for tilgængelighed og ladehastighed. Det er helt oplagt, at buspuljerne understøtter ladeinfrastruktur, der er dedikeret til flextrafikken - for eksempel omkring de store hospitaler hvor rigtigt meget trafik foregår, siger Trine Wollenberg.

 


Dansk PersonTransport har beregnet meromkostningerne ved elektrificering i de seneste udbud af flextrafik fra Midttrafik, Sydtrafik og Fynbus. Her kan man konstatere, at de elektriske biler har en begrænset rækkevidde og skal have mere tid til ladepauser sammenlignet med den konventionelle bil. Grafen er baseret på udbuddet med betegnelsen FG8. (Grafik: Dansk PersonTransport)



Energi og miljø Flextrafik