Af: kollektivtrafik
FynBus gennemførte i efteråret 2018 første del af et projekt, hvor det unge kundesegments transportvaner og holdninger blev undersøgt i en grundig markedsanalyse blandt især de gymnasiale studerende. Delresultat er blevet præsenteret på trafikdagene i Aalborg i denne uge
Projektet har omfattet en kortlægning af de uddannelsessøgendes transportadfærd - fakta og argumenter, som kan danne baggrund for politisk samfundsmæssig drøftelse af, hvordan adfærden kan ændres til at flytte mere af transport fra bil til bus.
De argumenter og budskaber, som kan bruges til bussernes fordel, er:
Næsten hver fjerde studerende kører alene i bil til og fra uddannelse
Af undersøgelsen fremgår det blandt andet, at godt halvdelen af de studerende benytter bus til og fra uddannelse, mens næsten hver fjerde studerende kører alene i bil. I samme undersøgelse vurderer flertallet, at bussen har et overvejende dårligt image sammenlignet med eksempelvis bil og cykel. Fire ud af fem vurderer ligeledes, at bussen er en dyr transportform. Flertallet angiver, at de er meget bekymrede for klimaet, men over halvdelen mener ikke, at de skåner miljøet ved at benytte bus til og fra uddannelse.
Projektet har som hovedformål at skabe en politisk og samfundsmæssig debat om de studerendes transportadfærd, og hvad skal der til for at ændre adfærden og dermed flytte transportarbejde fra bil til bus.
FynBus om det videre arbejde
FynBus peger på, at der skal arbejdes med at informere de unge omkring blandt andet økonomien både i forhold til bil og bus. Derudover er det vigtigt at oplyse de unge, som er meget opmærksomme på miljøet, om hvilken effekt det har på miljøet, når så mange unge bruger bil til deres uddannelsessted. Det vurderes også at være væsentligt at inddrage de unges forældre i denne drøftelse, da det oftest er forældrene, der stiller bilen til rådighed og dækker udgifterne til bilen.
Undersøgelsens konklusioner, der blev præsenteret på Trafikdage i Aalborg i denne uge, har udmøntet sig i ni konkrete anbefalinger.
Rapporten kan ses her: