Trafikselskab i Midtjylland melder om stabil drift
Af: kollektivtrafik
Trafikselskabet Midttrafik har i forbindelse med et repræsentantskabsmøde offentliggjort årets tal for antallet af forsinkelser, aflysninger og overfyldte busse. Tallene rykker ifølge Midttrafik ved den almene opfattelse af, at man ikke kan stole på den kollektive trafik
Tallene viser, at at 99,7 procent af alle ture blev gennemført, mens 6,2 procent af busserne var forsinket mere end 6 minutter.
- 99,7 procent af Midttrafiks busture blev gennemført i 2025
- 99,7 procent af Midttrafiks busture blev gennemført i 2025
Fokus hos Midttrafik er at gøre det endnu bedre.
Stabil drift er en kerneopgave for Midttrafik, og selskabet laver løbende opfølgning på kundehenvendelser, aflyste ture, forsinkelser, kapacitetsudfordringer og kundernes tilfredshed for at sikre, at busserne lever op til køreplanen.
Trods indsatsen oplever kunderne aflysninger og forsinkelser, hvilket ærgrer Lars Berg, der er direktør hos Midttrafik.
- Vi gør en stor indsats for at levere et bustilbud til kunderne, som de kan regne med. Heldigvis viser vores tal, at det lykkedes vi med i langt de fleste tilfælde. Med det sagt, fokuserer vi hele tiden på at gøre det endnu bedre. Stærkt forsinkede eller aflyste busser har stor betydning for vores kunders hverdag, siger Lars Berg og fortsætter:
- Vi forstår udmærket de problemer, vi efterlader dem i, når bussen ikke kommer som planlagt. Derfor arbejder vi kontinuerligt med tiltag, der skal gøre den stabile drift endnu bedre og sikre god information, når der alligevel opstår driftsproblemer.
Tre ud af tusind ture
Midttrafiks busser har gennemført 99,7 procent af alle planlagte busture i 2025. Det betyder, at 0,3 procent af turene - tre ud af tusind - er blevet aflyst. Tallet dækker hele Midttrafiks område. Derfor kan der være områder, hvor andelen af aflysninger er højere.
Busafgange bliver typisk aflyst på grund af driftsvanskeligheder, chaufførmangel eller mekaniske udfordringer.
Bussernes forsinkelser i 2025 fordeler sig således:
- 83,5 procent var under fire minutter forsinket og regnes dermed som rettidige
- 10 procent var forsinket fire til seks minutter
- 3,5 procent var forsinket seks til otte minutter
- 1,4 procent var forsinket otte til ti minutter
- 1,3 procent var forsinket mere end ti minutter
Busserne bliver typisk forsinket på grund af vejarbejde, biltrafik og andre udefrakommende faktorer.
Midttrafik fastlægger køretiden en gang om året. Den dækker både sommerdage med få passagerer og få biler på vejene plus vinterdage med fyldte busser og vanskelige kørselsforhold.
Overfyldt med færre passagerer
Midttrafik arbejder også med en komfortkapacitet, der svarer til, at alle siddepladser og 50 procent af de godkendte ståpladser er optaget. Det betyder, at busserne registreres som overfyldte, selvom der reelt er færre passagerer i bussen, end den er godkendt til. Midttrafik har tælleudstyr i alle busser, der registrerer kundernes ind- og udstigning.
I 2025 blev komfortkapaciteten overskredet på 0,4 procent af alle busafgange i Midttrafiks område.
Midttrafik skelner mellem lejlighedsvise spidsbelastninger - eksempelvis i forbindelse med Black Friday - og generelle kapacitetsudfordringer. Ved sidstnævnte bliver der typisk indsat større busser, en ekstra bus på afgangen eller køreplanen bliver optimeret, så passagererne bliver bedre fordelt.
Tiltag for at sikre stabil busdrift
Midttrafik administrerer den kollektive trafik i Region Midtjylland, herunder busdriften med cirka 470 busruter. Busruterne bliver udbudt til busselskaber, og Midttrafik har aktuelt kontrakter med omkring 40 forskellige busselskaber.
Midttrafik fremhæver, at tæt dialog med busselskaberne er afgørende i trafikselskabets arbejde for at sikre stabil busdrift. Dialogen omfatter følgende:
- Høring om kundehenvendelser
- Høring i forbindelse med ændring af køreplaner
- Opfølgning på forsinkelser og aflysninger
- Sparring i forhold til ændringer og omkørsler
- Samarbejde ved opstart af ny drift og opfølgning, hvis det ikke fungerer
Som en del af Midttrafiks nye strategiplan bliver der sat yderligere tiltag i gang, som kan styrke samarbejdet med busselskaberne om stabil drift. Her arbejder Midttrafik blandt andet på opdaterede driftsmål for busdrift og planlægning, tydeligere kontraktopfølgning på baggrund af driftsdata samt bedre kundeinformation i forbindelse med driftsforstyrrelser.