Af: kollektivtrafik
Med virkning fra lørdag 1. november afløser britiske Guy Taylor den nuværende projektdirektør på Femern Bælt-projektet, Henrik Vincentsen. Guy Taylor får dermed ansvar for at styre byggeriet af verdens længste sænketunnel gennem anden halvdel af byggefasen. Guy Taylor har haft ledende roller i flere store internationale tunnelprojekter - eksempelvis Söderstrøm-tunnelen i Stockholm og Metrocity-ringen i København. Guy Taylor har før det også arbejdet på kanaltunnelen mellem England og Frankrig og Storebæltsforbindelsen
- Vi går ind i en ny fase på Femern Bælt-projektet, hvor vi skal samarbejde på en ny måde med vores entreprenører for at bringe projektet videre sammen. Det kræver nye kompetencer i projektledelsen, og vi er glade for, at vi har kunnet tiltrække én af de allerbedste i verden som ny projektdirektør, siger Sund & Bælts administrerende direktør, Mikkel Hemmingsen.
 Guy Taylor har mange års erfaring med store internationale projekter, og har gennem sin karriere været involveret i at bygge godt 100 kilometer tunneler. Samtidig har han erfaring med håndteringen af multinationale entreprenører, hvilket vil styrke projektorganisationen i sidste halvdel af byggeriet af verdens længste sænketunnel.
Guy Taylor har mange års erfaring med store internationale projekter, og har gennem sin karriere været involveret i at bygge godt 100 kilometer tunneler. Samtidig har han erfaring med håndteringen af multinationale entreprenører, hvilket vil styrke projektorganisationen i sidste halvdel af byggeriet af verdens længste sænketunnel.
- Femern Bælt-tunnelen vil være en gamechanger, der i generationer vil binde Danmark og Centraleuropa tættere sammen. Jeg ser frem til at bidrage med min erfaring med internationale entreprenører og projekter og til at drive Femern Bælt-projektet fremad sammen med det stærke team fra Sund & Bælt, siger Guy Taylor.
I anledning af skiftet på posten som projektdirektør fremhæver Sund & Bælt det arbejde, Henrik Vincentsen har gjort med at bringe projektet fra vision til virkelighed, og forvandle en bar mark på Lolland til Nordeuropas største byggeplads.
- Jeg er stolt af at have ledet første fase af danmarkshistoriens største anlægsprojekt. Vi har løst mange udfordringer undervejs, og der venter flere forude, men projektet er i gode hænder blandt nogle af verdens dygtigste specialister. Jeg ønsker holdet god vind med projektet fremover og ser frem til den dag, jeg selv kan køre gennem tunnelen, siger Henrik Vincentsen.
Lidt om Guy Taylor:
Udvalgte projekter og stillinger for Guy Taylor:
Femern Bælt-projektet er danmarkshistoriens største og mest komplekse anlægsprojekt, og siden anlægsfasens begyndelse i 2020 er der sket en løbende tilretning af Sund & Bælts organisation til de aktuelle udfordringer, som skal håndteres. Senest har Sund & Bælt etableret en samlet anlægsdivision per 1. oktober under ledelse af Martin Russo.