NYHEDER 17. FEB 2021 KL. 08:00

KTF-Transmission - Gør livet lettere for fodgængere og cyklister,

Af: Mikael Hansen

- Gør livet lettere for fodgængere og cyklister,
Et eksempel på den hollandske cykelambassades engagerede visuelle kommunikation.

- det er cykelambassadøren Chris Bruntlett’s opskrift på byer, hvor bilerne ikke dominerer bylivet. Det og meget mere fortalte han på KTF Transmission webinaret den 11. februar2021. Det var det tredje webinar i serien om bilfri byer i samarbejde mellem Kollektiv Trafik Forum og Dansk Byplanlaboratorium.


Siden 1970’erne har hollandske byer ændret infrastrukturen, så cyklister og fodgængere har fået lige så gode fysiske forhold som bilister. Der var været et særligt fokus på cyklister, og Holland har i dag en Cykelambassade og en cykelambassadør. Han hedder for tiden Chris Bruntlett og kommer oprindelig fra Canada, men har boet i Holland i mange år.

Chris Bruntlett foretrækker udtrykket ”low-car cities” frem for ”carfree cities”.

- Vi er ikke imod biler, vi er for cyklister og fodgængere og ønsker at begrænse bilens dominans, siger han og fortsætter:

- Vi vigtigste midler er at forbedre infrastrukturen for cyklister og fodgængere – og fodgængere er vi jo alle: Det skal være sikkert og bekvemt at færdes som fodgænger i en by.

Alle hollandske byer har mange cyklister, og i langt de fleste byer over 50.000 indbyggere er der sket en tilpasning af byens gader og veje, så der er plads til de mange cyklister. Et sigende eksempel på den hollandske opfindsomhed på området var et billede, som Chris Bruntlett viste i sin præsentation. Billedet viste vejtavle ved indkørslen/indgangen til en stillegade. Teksten lød: ”Her er bilen gæst”.

 

Oliekrisen og hvad deraf fulgte

Det var oliekrisen i 1973, der for alvor satte gang i cykeltrafikken i Holland. Hvor det i Danmark var ”Atomkraft-nej tak” og installering af de nu udfasede brændeovne, der engagerede de aktive folk, var det mobilitet og cykeltrafik i Holland. Og det har holdt ved og har udviklet sig markant.

- I mange byer er etableret et tæt net af cykelstier, og næste trin har været generel fredeliggørelse af bykernerne, hvor både cyklister og fodgængere er blevet tilgodeset, fortalte Chris Bruntlett og fortsatte:

- Samtidig med oliekrisen var der dengang også en trafiksikkerhedskrise med et uhørt højt antal trafikdræbte. Argumenterne om trafiksikkerhed har sikret cykelaktivisterne en bred politisk gennemslagskraft.

Chris Bruntlett understreger dog, at selv i Holland skal der kæmpes for hver eneste meter ”low-car city”:

- Blandt butiksejere er der stadig den opfattelse – kald det bare en fordom – at en kunde er lig med en bilist. På cykelambassaden bruger vi meget tid og mange kræfter på at nuancere dette synspunkt, for vi kan påvise, at rigtig mange borgere bruger kollektiv trafik, cykel eller gang, når de handler i byen.

- For os er det vigtigt, at værdien for byens eller kvarters beboerne regnes med, når den samfundsmæssige værdi skal beregnes af ny infrastruktur. Det er også vigtigt af designe byens infrastruktur til mange forskellige typer brugere - mere forskellige end de fleste forestiller sig.

 

Cykler og kollektiv trafik

Sammenhængen mellem cykeltrafik og kollektiv trafik var et andet hovedpunkt for Chris Bruntlett, og også på dette område er Holland førende i verden.

- Ved de fleste stationer er der anlagt store cykelparkeringanlæg med høj sikkerhed og komfort, fortalte han og fortsatte:

- Mange steder kan man også tage cyklen med i toget og i bussen, eller man kan abonnere på pendlercykler med stationerne.

 

Samme vejservice for bilister, cyklister og fodgængere

Chris Bruntletts svar på en spørgsmål om snerydning og snevejrets vanskeligheder for cyklister satte prikken over i’et i hans præsentation:

- Cyklister og fodgængere skal selvfølgelig havde samme vejservice som bilister i form af f.eks. effektiv snerydning og saltning. Ellers giver investeringen i infrastrukturen for de bløde trafikanter ingen mening.

 

 

Webinaret med Chris Bruntlett adskilte sig fra de tidligere KFT Transmissions webinarer ved af have 80 deltagere, hvoraf ca. halvdelen havde en global profil med deltagere fra Indonesien, Israel, Kroatien m.m.m.  Webinaret kan genses på webadressen https://www.crowdcast.io/kollektivtrafikforum.

Se også Cykelambassadens website www.dutchcycling.nl



KTF Transmission Byplanlægning Bæredygtighed Infrastruktur Mobilitet