Af: kollektivtrafik
Torsdag indleder den franske togproducent Altom og de østrigske statsbaner, ÖBB, et nyt kapitel om bæredygtig passagertransport, når der bliver fløjtet afgang for et brint-elektrisk tog i Wien. Frem til slutningen af november vil et brint-elektrisk fra Alatom før første gang køre i regelmæssig passagerdrift for ÖBB, de østrigske statsbaner
Coradia iLint-toget, der bygget på Alstom’s togfabrik i Salzgitter i Tyskland, bruger indbyggede brændselsceller til at trække energi ud af brint og omdanne den til elektricitet, hvilket resulterer i en emissionsfri drift - og bæredygtig drift, hvis brinten er produceret ved hjælp af bæredygtig energi fra vindmøller eller eller solceller.
Efter vellykket prøvekørsel i Nordtyskland fra 2018 til 2020 skal Coradia iLint-toget bevise sit værd i Østrig i en periode på tre måneder, hvor toget vil fragte passagerer på geografisk udfordrende ruter.
- Med indsættelsen af vores innovative tog Coradia iLint i regelmæssig passagerdrift for ÖBB når vi en ny milepæl, siger dr. Jörg Nikutta, der er Alstoms administrerende direktør i Tyskland og Østrig.
Han fremhæver, at togets emissionsfri fremdriftsteknologi er et klimavenligt alternativ til konventionelle dieseltog, særligt på ikke-elektrificerede strækninger.
Han er særlig glad for, at ÖBB, som er en stærk og mangeårig samarbejdspartner på det europæiske marked for persontransport, tror på Alatom’s teknologi og dens fordele.
- Vi ser os helt klart som pionerer inden for afprøvning af brintteknologi på togskinnerne. Som den største virksomhed inden for klimabeskyttelse i Østrig arbejder vi aktivt for at præge fremtidens persontransport ved hjælp af teknologiske alternativer, siger Andreas Matthä, deer er administrerende direktør for ÖBB-Holding AG.
Den driftsmæssige succes for Alstom’s brændselscelletog begyndte i september for to år siden, hvor to prøveserier af toget blev indsat i regelmæssig passagerdrift i Niedersachsen i Tyskland. Efter halvandent års prøvekørsel og over 180.000 kørte kilometer er sporet ryddet for levering af 14 togserier begyndende i 2022.
Østrigske ÖBB vil de næste tre måneder prøvekøre Coradia iLint på regionale jernbanestrækninger i den sydlige del af landet, hvor de på sigt måske vil kunne erstatte dieseltog. Passagererne kan se frem til et støjsvagt tog med en tophastighed på 140 km/t og nulemission.
Om Coradia iLint
Alstom har på nuværende tidspunkt solgt 41 af de brintdrevne tog i Tyskland
Andre lande såsom Storbritannien, Holland, Frankrig og Italien har også vist interesse for teknologien.