NYHEDER 2. JAN 2025 KL. 10:07

DB installerer ETCS hele vejen til Hamborg

Af: Niels Bak Henriksen

DB er begyndt at installere ETCS på jernbanen mellem Hamborg og den dansk-tyske grænse. Projektet forventes færdigt i 2030 og lægger sig dermed i forlængelse af installeringen af det digitale signal- og togkontrolsystem i Danmark.


I fremtiden behøver tog fra Hamborg mod Danmark kun at være i stand til at køre på et signal- og togkontrolsystem mod i dag tre. DB begyndte i efteråret at installere ECTS på strækningen mellem den danske grænse og godsknudepunktet i Maschen syd for Hamborg, og dermed får den et signalsystem, som er kompatibelt med det, som er under udrulning i Danmark.

- Digitaliseringen af ruten er en reel profit-generator for regionen og alle rejsende, der rejser med tog mellem Flensborg og Maschen. Med den nye teknologi er vi mere effektive, reducerer vedligeholdelsesarbejdet og sikrer dermed større pålidelighed, siger Ute Plambeck, DB-group-repræsentant for blandt andet delstaterne Hamburg og Schleswig-Holstein i selskabets pressemeddelelse.

Arbejdet sker uden totalspærringer af sporet, som det ellers har været gjort i Danmark. I stedet vil det ene spor i perioder være spærret om natten og weekenden, når trafikken er lavest. DB forventer således, at trafikken på strækningen ikke bliver påvirket i større grad.

DSB’s kommunikationsafdeling skriver i en kort besked, at de heller ikke forventer, at arbejdet vil påvirke dem, da deres Vectron-lokomotiver, som kører på strækningen, i forvejen er udstyret til ECTS.


Til gengæld betyder det, at eventuelle andre togselskaber, der gerne vil køre på strækningen i fremtiden, kan nøjes med at installere ét system i stedet for i dag tre - ud over ECTS også det tyske togkontrolsystem og det danske ATC. Det bliver dermed lettere for eventuelle konkurrenter at begynde at køre mellem Danmark og Hamborg - noget som flere har vist interesse for, deriblandt lavprisselskabet Flixtrain.

Mere konkurrencedygtigt jernbanegods
Strækningen er også en del af godskorridoren Scandinavian-Mediterranean TransEuropean Rail Corridor (ScanMed), som løber fra Italien til de nordiske lande.

- Fra vores side vil vi sige, at når DB InfraGo og Banedanmark har installeret ECTS, så er betydningen for Maschen-Malmø-ruten, at vi vil se færre signalfejl og ikke nogen venstresporskørsel, hvilket vil reducere forsinkelser, når der kun køres i et spor, da togene vil være i stand til at køre med fuld hastighed, skriver Gabriele Melindo, som er kommunikationsmedarbejder på ScanMed corridor. Hun peger også på, at det nye signalsystem vil gøre det muligt at køre med en tættere togfølge. Det vil alt sammen medvirke til at gøre godstogene mere konkurrencedygtige.

- ECTS vil hjælpe os med at harmonisere togoperationer over grænserne og øge kapaciteten på vores netværk. Det betyder, at vi vil have flere muligheder også for godstog for at transportere deres gods på vores ruter, og derfor øge deres konkurrencedygtighed over for andre transportformer, især vejtransport, skriver hun.

Både i Danmark og Tyskland installeres ECTS niveau 2, men til forskel fra de strækninger, der får ECTS i Danmark, har man i Tyskland valgt at bibeholde de fysiske signaler langs sporet, som også bliver digitaliseret og opgraderet, som en del af projektet.

Arbejdet falder i to faser. I den første fase bliver signalboksteknologien moderniseret, herunder en udskiftning til digitale signalbokse, så systemet bliver klar til at håndtere selve installeringen af ECTS, der så kommer i anden fase.

- Der er imidlertid mange usikkerheder forbundet med de nye digitatale signalboxe, som skal installeres på kritiske punkter langs ruten, og udrulningen kan gøre, at projektets implementering bliver forsinket, skriver Gabriele Melindo.

Udrulningen af ECTS forventes afsluttet i 2030 på den tyske side - et par år senere end de sidste stykker af korridoren gennem Danmark, som efter de nuværende planer skal være klar i 2027.



Tog og jernbaner