NYHEDER 19. APR 2023 KL. 13:45

DSB bestiller vogne til at fordoble antallet af tog til Tyskland.

Af: kollektivtrafik

DSB bestiller vogne til at fordoble antallet af tog til Tyskland.

Den kraftigt voksende interesse for internationale rejser med tog får nu DSB til at fordoble sin ordre på nye vogne til trafikken til Tyskland


I februar 2020 bestilte DSB otte vognstammer til den internationale trafik mellem København/Aarhus og Hamborg fra den spanske togproducent Talgo. Det er den ordre, som DSB nu fordobler til 16 vognstammer.

Med i ordren er 16 styrevogne, som dermed sikrer, at DSB også har lokomotiver nok til driften. Den oprindelige plan var at køre togene mod Hamborg i sandwichformation med et af DSBs elektriske Vectron-lokomotiver i hver ende. Med styrevognene kan man nøjes med ét lokomotiv pr. tog, som man kender det fra tog med DSB’s nuværende dobbeltdækkervogne.

DSB’s presseafdeling bekræfter over for Kollektiv Trafik Forum, at det er planen, at de ekstra tog alle skal bruges i trafikken mellem Danmark og Hamborg. Det vil sige, at det nuværende antal afgange kan blive fordoblet med den nye ordre.

I højsæsonen kører DSB i øjeblikket seks daglige returløb mellem København og Hamborg og to mellem Aarhus og Hamborg. Kørslen er et samarbejde med de tyske statsbaner, DB, men køres altså med DSB’s materiel.

I fuld drift fra 2028
DSB forventer, at de første vognstammer fra Talgo bliver sat i drift fra sommeren 2024. Ifølge den oprindelige plan skulle vognstammerne køre i en såkaldt sandwichformation med et lokomotiv i hver ende, men det ændrer sig med købet af styrevognene:

- Det er billigere og mere energieffektivt at køre med en kombination af et lokomotiv og en styrevogn i stedet for to lokomotiver. Derfor bliver det den løsning vognstammerne skal køre med, når leverancen er tilendebragt, siger Jürgen Müller, direktør for Strategi og Togmateriel, DSB.



Hver vognstamme har 493 siddepladser, når de står klar med styrevogne. De første styrevogne forventes at blive sat i drift som almindelige vogne omkring årsskiftet 2026/27, selve styrefunktionen bliver aktiveret lidt senere, forventeligt i 2028.



Der er tale om en betinget købsaftale, der forudsætter en endelig godkendelse i DSB’s bestyrelse og tiltrædelse af Folketingets Finansudvalg.

 



Tog og jernbaner