Af: Lasse Repsholt
Erfaringerne med passagervækst og effektivisering fra Midttrafik antyder, at vi ikke skal gå længere ad nedskæringssporet for bustrafikken men i stedet fokusere på effektiviserings og på udvikling, hvor et stykret serviceudbud tiltrækker flere passagerer.
Af Lasse Repsholt, formand Kollektiv Trafik Forum
Trafikselskabet i Region Midtjylland, Midttrafik, har opnået ny passagervækst i løbet af 1. halvår 2024 og bestyrelsesformand Steen Vindum (V) er ude med en melding i – berettiget – positive toner.
”Der bliver skrevet meget negativt om den kollektive trafik. Faktum er, at det fungerer rigtig godt mange steder. Vores passagertællinger viser for eksempel stor fremgang i Aarhus og på de regionale busruter.”
Region Midtjylland: Den kollektive trafik er blevet billigere i drift (www.kollektivtrafik den 06.11.2024)
Baggrunden for formandens udtalelser er, at foruden en generel passagervækst og flere passagerindtægter er trafikselskabernes udgifter er faldet. Det er selvfølgelig ikke breaking news. Der har været bred passagerfremgang i den kollektive trafik- både busser og tog – siden lavpunktet i 2020. Antallet af buspassagerer er steget med 32 pct. og jernbanetrafikken tilsvarende med 30 til 50 pct. afhængig af hvor, vi kigger hen i landet.
Mere bemærkelsesværdigt er til gengæld, at trafikselskaberne nu kan konstatere effekterne af de effektiviseringer af busbetjeningen, der har fundet sted. Overordnet havde Midttrafik i 1. halvår 2024 flere passagerer med i busserne pr. køreplantime end i den sammenlignelige periode 1. halvår 2023. Dette ændrer dog ikke ved det grundlæggende billede, at når man reducerer betjeningen og gøre tilbuddet mindre attraktivt, mister man også mange passagerer. Det har blandt andet Herning, Silkeborg og Horsens kommuner måtte sande.
Bustrafikken er overordnet set blevet mere effektiv. På landsplan befordres der 30,9 passagerer pr. køreplantime i 2023 mod 26,7 passagerer i 2022. 68 ud af 98 kommuner og fire regioner ud af fem havde flere passagerer pr. køreplantime i 2023 end i 2022. Dette dækker dog over lokale forskelle, hvor navnlig Hovedstadsområdet, de fem største byer, landkommunerne og regionerne har fået rykket på billedet. Reduktioner i kørselsudbuddet skræmmer kunderne væk og gør situationen værre, men flere kommuner og trafikselskaber kan nu pege på en vej mod en stærkere udbud, flere passagerer og en sundere økonomi.
Erfaringerne og signalerne fra Region Midtjylland antyder, at vi i hvert fald ikke skal gå længere ad nedskæringssporet men i stedet fokusere på effektiviseringer og på en udvikling, hvor et styrket serviceudbud tiltrækker flere passagerer og skaber en bedre økonomi.