Af: kollektivtrafik
Det tyrkiske Cemre Shipyard har sammen med repræsentanter fra Molslinjen sat gang i byggeriet af den nye el-færge til Alslinjen, som sejler mellem Fynshav på Als og Bøjsen på Sydvestfyn. Det skete ved en steelcutting-ceremoni på værftet sidst i januar
Ole Berg-Hansen fra Molslinjen trykkede på start på den plasmaskærer, som tog hul på den første plade til den nye helt elektriske Als-færge. Det skete ved den traditionelle steelcutting-ceremoni, som markerer begyndelsen på nybygningen.
Der var repræsentanter fra Molslinjen og Cemre Shipyard til stede, da Molslinjen's leder af byggeprojektet, Ole Berg-Hansen, ved den traditionelle steelcutting-ceremoni, som markerer begyndelsen på nybygningen, trykkede på knappen og satte gang i CNC plasma-skæremaskinen, som skar sig igennem den allerførste plade til den nye færge.
Den helt elektriske færge bliver 116,8 meter lang og vil have en kapacitet på 600 passagerer og 188 biler. Den bliver udstyret med de mest moderne, autonome systemer, hvor den kan både finde i havn og lade automatisk.
Færgen får batterier på 3,1 MWh som kan lades helt op på ca. 20 minutter
Alslinjen's færge skal være klar til drift i september 2024.
Det tyrkiske værft skal også bygge en lignende færge til Samsølinjen. Den produktion begynder efter planen 1. april 2023.