NYHEDER 8. DEC 2020 KL. 12:00

Elbusserne i Roskilde kører som de skal

Af: Mikael Hansen

Der blev ikke sparet på Hurra-råbene, da Roskilde fik elbusser for halvandet år siden, men hvordan går det med elbusdriften, efter at hverdagen har overtaget scenen?


Det korte svar er, at det går virkelig godt – der har ikke været væsentlige driftsproblemer, siden elbusserne blev sat i drift. De forventede børnesygdomme ved den nye teknologi har været fraværende i overraskende grad.

Redaktionen på informationsportalen kollektivtrafik.dk har bedt direktør Tim Valbøll, Umove, om at uddybe:

- Der har simpelthen ikke været problemer med elteknikken. De eneste problemer har været med nogle mekaniske funktioner, og det har ikke været meget anderledes end de problemer, vi som regel ser med nye busser.

Dørautomatik og varmesystem er nogle af klassikerne på denne type fejllister og således også med Yutong-busserne i Roskilde.

- Det er heldigvis løst for længe siden, der har ikke været problemer det seneste års tid, siger Tim Valbøll, og fortsætter:

- Vi har et virkelig godt samarbejde med busleverandøren Yutong. De har valgt at engagere et dansk firma som samarbejdspartner på det tekniske og praktiske område, og det har vi været meget glade for. Vi har på et tidspunkt ret nervøse for, om de kinesiske teknikere kunne få lov at rejse mellem Danmark og Kina under corona-pandemien, men det blev løst gennem den danske partner.

Umove har indgået en servicekontrakt med Yutong, som omfatter vedligeholdelse af el- og batterisystemet, mens Umove står for den øvrige vedligeholdelse. Yutong har deponeret et reservedelslager hos Umove i Roskilde, så heller ikke på det punkt har der været problemer.

 

Busdriften

Elbussernes rækkevidde på en batteriopladning har også opfyldt forventningerne.

- Vi valgte at gå med både livrem og seler i begyndelsen, forklarer Tim Valbøll, og fortsætter:

- Det viste sig, at vi var overforsigtige. Det viste sig endda, at muligheden for opvarmning af busserne med et oliefyr på HVO i de kolde måneder stort set ikke er blevet brugt. Vi bruger elopvarmning i stedet for og der giver ingen problemer med batterikapaciteten. Energiforbruget er også som forventet med en tendens til lidt lavere forbrug.

Jeg er nødt til at spørge, om I har været ude for, at en bus er kørt tør for strøm?

Tim Valbøll: - Det har også været én af vores bekymringer, men det er aldrig sket. Det skyldes nok, at vi løbende overvåger busserne og batteriernes ladetilstand, og hvis batteriet i en bus er på vej til at blive tømt, bytter vi busser. Det har virket hver gang indtil nu.

Tim Valbøll slutter: - Chaufførerne er stadig meget begejstrede for elbusserne. Vi genoplever en gang imellem den første tids store positive overraskelse, når en ny chauffør kommer til Roskilde for at køre afløsning. Det er især det meget lave støjniveau, chaufførerne er glade for.

Passagererne er enige med chaufførerne – også halvandet år henne i driften, hvor elbusserne ikke længere har nyhedens interesse.

 



Bæredygtighed Energi og miljø It og teknologi Rutekørsel