Af: kollektivtrafik
Svendborg, Faaborg-Midtfyn, Assens, Middelfart, Nyborg, Nordfyn, Kerteminde og Langeland Kommune har indgået en klimaftale med trafikselskabet FynBus og S-Regeringen, hvor de forpligter sig til, at nye busser skal være klimavenlige. I stedet for diesel skal busserne køre på biogas eller biodiesel - eller være batteri-elektriske eller brintelektriske. Det vil nedbringe udledningen af CO2, kvælstof, partikler med mere fra den kollektive trafik på Fyn og Langeland markant
I den aftale, som kommunerne har indgået med FynBus og transportministeren, forpligter kommunerne sig til følgende:
Udskiftningen af busserne er forudsat af, at omstillingen kan gennemføres inden for de givne økonomiske rammer, og at den ikke betyder, at borgerne oplever en forringelse af serviceniveauet i den kollektive trafik.
- I FynBus’ bestyrelsen er vi glade for, at der på Fyn og Langeland er enighed om, hvad vi vil i forhold til den grønne omstilling af den kollektive trafik. Vi glæder os rigtig meget til processen i forbindelse med et kommende udbud, og ikke mindst til de mange løsningsforslag, vi forhåbentlig får at se, og som skal hjælpe os med at realisere den grønne omstilling, siger Morten Andersen (V), der er bestyrelsesformand for FynBus og borgmester i Nordfyns Kommune.
Transportminister Benny Engelbrecht (S) kalder aftalen, hvor syv kommuner på Fyn og Langeland Kommune indgår en forpligtigende klimasamarbejdsaftale om CO2-neutral og emissionsfri bustrafik, for et solidt skridt mod en mere grøn hverdag.
- Aftalen bidrager ikke kun til at begrænse CO2-udslippet med 70 procent i 2030. Det betyder også mindre støj og os, så det er på alle måder en god aftale, og jeg vil gerne takke både kommunerne og Fynbus for at gå foran i den grønne omstilling, siger transportministeren.
FynBus’ bestyrelse vedtog 1. oktober 2020 sidste år rammerne for et fælles udbud med en omfattende grøn omstilling af buskørslen på Fyn og Langeland. Den nye kontrakt skal træde i kraft i august 2024. Kommunerne tager i foråret 2021 endelig stilling til deltagelse i et fælles udbud. Derfor forventer FynBus, at en meget stor del af busflåden er enten CO2-neutral eller helt emissionsfri fra midt i 2024, således at FynBus som minimum har reduceret CO2 udledningen med 70 procent, hvilket er målet inden år 2030 i den klimalov, som Folketinget vedtog sidste år.
Fakta: