Af: Mikael Hansen
Væksten i Odder Kommune er tæt forbundet med letbanen og dens tre stationer i kommunen.
Det er ikke nogen verdensnyhed, at der kører passagertog to gange i timen mellem Aarhus og Odder – sådan har det været i mange årtier. Alligevel har opgraderingen og moderniseringen af Odderbanen betydet ny dynamik i Odder Kommune. Odder-grisen er gået på pension, og nye elektriske og meget komfortable letbanetog kører nu mellem Odder og et godt stykke længere end til Aarhus H, nemlig via Skejby til Lystrup.
Borgmester i Odder Kommune, Uffe Jensen (V), kan kun med besvær få armene ned, når han taler om letbanen og dens positive indvirkning på udviklingen i Odder Kommune.
-Det gik godt i Odder Kommune før letbanens åbning, men nu er farten sat op, så vi knap kan følge med, siger Uffe Jensen til nyhedsportalen kollektivtrafik.dk. Han fortsætter:
-Virkelig mange århusianere flytter til Odder i øjeblikket. Kommune har fire ejendomsmæglere til at hjælpe os med at få solgt eller udlejet nye boliger, og det går meget stærkt i øjeblikket. Et eksempel er at vi for nylig udbød 27 nye grunde til salg. I løbet af det første døgn var de 24 solgt.
Letbanen er efter Uffe Jensens mening den faktor, som har sat farten op.
-Odder Kommune er nu på en 9. plads blandt kommuner med befolkningstilvækst. Før var vi noget længere ned på listen. Letbanen er er markant forbedring i forhold til før. Letbanetogene er yderst behagelige at køre med og vi har betjening fra 5.34 fra Odder til sidste afgang fra Aarhus 00.43. Jeg bruger selv letbanen, når jeg rejser til og fra Aarhus, og med stor tilfredshed.
Uffe Jensen har væretfulgt etableringen af Aarhus Letbane fra sidelinjen og ind imellem inde fra banen også. Som det næsten altid er tilfældet med store projekter, skal man grueligt meget ondt igennem før det hele bliver godt. Men godt er det blevet. Uffe Jensen forklarer:
-Letbanen har kørt godt i det meste af et år nu, og med stadig stitgende regularitet, så nu har vi fået det, vi har arbejdet frem imod. Det er tydeligt, at folk tror på letbanens kvaliteter nu. Man hører næsten ikke kritiske røster længere, og det er præcis det vi mærker i Odder Kommune i efterspørgslen efter boliger, erhvervsjord og erhvervsbygninger.
Rude Havvej og Assedrup
Odder Kommune har travlt med nye lokalplaner i øjeblikket. For kommunen har ikke mere ledig jord til erhverv. Her er områderne tæt på letbanestationerne Rude Havvej i udkanten af Odder og i landsbyen Assedrup ved grænsen til Aarhus Kommune i fokus. Uffe Jensen siger:
-Vi vil gerne give nogle fleksible muligheder for blandt andre børnefamilier. Måske arbejder den ene part i Aarhus og den anden i Odder – om fem år er det måske omvendt. Letbanen er med til at gøre det nemt og bekvemt at indrette sig så fleksibelt. Det handler om at tiltrække virksomheder i mange størrelser og brancher. Vi vil gerne have et mangfoldigt udbud af arbejdspladser. På samme måde ønsker vi også et bredt og varieret udbud af boliger og boligformer.
- Og måske kan vi også tiltrække medarbejdere fra Aarhus til Odder-arbejdspladser.
Letbanerådet
Uffe Jensen repræsenterer Odder Kommune i Letbanerådet, som er et samarbejdsorgan under Aarhus Letbane:
-Det er selvfølgelig de to ejere Aarhus Kommune og Region Midtjylland, der udgør letbanens bestyrelse. Odder Kommune er repræsenteret i Letbanerådet sammen med syv andre østjyske kommuner, Region Midtjylland samt trafikselskabet Midttrafik. Vi har et virkelig godt samarbejde om at udnytte alle letbanens fordele.
De otte kommuner i det østjyske letbanesamarbejde er: Aarhus, Favrskov, Norddjurs, Odder, Randers, Silkeborg, Skanderborg og Syddjurs.