Banegrav fortsætter uden låg
Af: kollektivtrafik
Folketinget mener, at projektet om en overdækning af banegraven i Aarhus vil være for høj en risiko at løbe for elektrificeringen af jernbanen til og fra Aarhus. Derfor bliver arbejdet med et projekt for en helt ny bydel over Banegraven i Aarhus indstillet. Det har borgmester Jacob Bundsgaard (S) og rådmand for Teknik og Miljø Bünyamin Simsek (V) besluttet
Folketinget har konkluderet, at det er for risikabelt og omgærdet af for meget usikkerhed at udbygge Aarhus H og elektrificere banen sideløbende med, at man bygger et dæk med en helt ny bydel over banen
- Idéen om at lave en overdækning var god, men kompleksiteten, snitfladerne og de deraf afledte økonomiske risici er blevet for store til at kunne løses tilfredsstillende inden for projektets meget faste tidsmæssige rammer, siger Jacob Bundsgaard.
Rådmand for Teknik og Miljø Bünyamin Simsek ærgrer sig over, at banegravsprojektet er løbet tør for tid.
- Jeg har respekt for, at både Banedanmark og Folketinget konkluderer, at der ikke er tid til at overkomme de mange usikkerheder, der er ved projektet. Jeg synes, at det er ærgerligt, for der var mange styrker ved at bygge ny bydel så tæt på Aarhus H. Vi må bare erkende, at tiden ikke tillader yderligere arbejde med det, siger Bünyamin Simsek.
Aarhus Kommune har indgået i et konsortium om byudviklingen over Banegraven sammen med PensionDanmark, DSB Ejendomme og MT Højgaard. Konsortiet har arbejdet med en ny bilfri, bæredygtig bydel for kontorer, butikker, boliger, caféer og hotel samt nye gang- og cykelforbindelser, der skulle binde den nye bydel sammen med de eksisterende bykvarterer mellem Bruuns Bro og Frederiks Bro. Det arbejde bliver nu indstillet.
Jernbaner
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET