Banestrækning har fået køreledninger - og el-tog på enkelte afgange
Af: kollektivtrafik
Mandag begyndte DSB at køre med el-tog på nogle afgange mellem Næstved og Vordingborg. El-togene kan køre på strækningen, da Banedanmark tidligere i år blev færdig med at elektrificere strækningen med kørestrømsmaster og køreledninger, som kan levere energi til el-togene under kørslen. El-togenes indtog på strækningen sker i forbindelse med den nye 2024-køreplan
DSB benytter de nye elektriske Vectron-lokomotiver på strækningen, hvilket bidrager til mindre CO2-udledning.
- Det er en god dag for den grønne omstilling. Når vi elektrificerer en strækning, betyder det, at der kører færre dieseltog, og vi udleder mindre CO2. For os i Banedanmark er det endnu en milepæl i arbejdet med at elektrificere store dele af den danske jernbane, så vi kan erstatte dieseltog med klimavenlige eltog. Det er en kompleks, men også enormt spændende opgave, siger programdirektør i Banedanmark, Jette Aagaard.
Elektrificeringen af strækningen mellem Næstved og Vordingborg er en del af den elektrificierede transportkorridor mellem Danmark og Europa, som efter planen åbner med Femern-tunnelen i 2029.
I første omgang er det enkelte morgenafgange mellem Næstved og Vordingborg, der betjenes af el-lokomotiver. Tog, der skal videre mod Nykøbing Falster, kan endnu ikke køre på el, da Storstrømsbroen ikke er elektrificeret.
- DSB investerer i øjeblikket i en helt ny flåde af elektriske lokomotiver og tog som erstatning for det ældre dieselmateriel. Elektrificeringen af strækningen mellem Næstved og Vordingborg er et lille, men vigtigt skridt på vejen mod at kunne tilbyde vores kunder en endnu mere grøn og bæredygtig transportform flere gange dagligt, når de rejser med DSB, siger direktør i drift hos DSB, Per Schrøder.
Næste del af strækningen, som skal elektrificeres, er fra Vordingborg til Nykøbing Falster, som forventes klar i 2027, når den nye Storstrømsbro bliver åbnet.
Tog og jernbaner
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET