Batteritog kommer på sporene på Sjælland og i Nordvestjylland
Af: kollektivtrafik
Transportminister Benny Engelbrecht (S) tager sammen med regionsrådsformændene i Hovedstaden, Sjælland og Midtjylland initiativ til for første gang at afprøve batteritog i Danmark. Det sker på baggrund af en analyse af mulighederne for batteritogsdrift i Nordvestsjælland
Transportminister Benny Engelbrecht har aftalt med regionsrådsformændene fra Region Hovedstaden, Region Sjælland og Region Midtjylland at afprøve batteritog på strækningen mellem Helsingør og Hillerød samt på Lemvigbanen. På den baggrund vil leverandørerne af batteritog på skift blive indbudt til prøvekørslen, som tænkes afholdt i sidste del af 2020 og første halvdel af 2021.
- Batteritog indeholder spændende perspektiver for togdriften i Danmark. Ikke nok med, at batteritog kan reducere Danmarks udledning af CO2, skaber det også grundlaget for en bedre trafikbetjening. Samlet set tyder meget derfor på, at batteritog kan være en vigtig brik for fremtidens togdrift i Danmark, siger Benny Engelbrecht.
Aftalen er indgået på baggrund af, at Transport- og Boligministeriet i samarbejde med DSB og Movia har gennemført en analyse af batteritogsdrift i Nordvestsjælland. Analysen viser, at lokalbanestrækningen mellem Holbæk og Nykøbing Sjælland er velegnet til batteritog, og at en omlægning af driften vil give økonomisk mening fra omkring 2025, hvor der formentlig vil være behov for næste udskiftning af dieseltog.
Med en efterfølgende indsættelse af batteritog mellem København og Kalundborg vil der kunne etableres samdrift mellem Nordvestbanen og Odsherredbanen, som muliggør en helt ny direkte togforbindelse mellem Nykøbing Sjælland og København.
Batteritog er i dag indsat i prøvedrift med passagerer i Østrig, ligesom det bliver afprøvet i Tyskland, hvor der også er afgivet ordre på batteritog. Det næste skridt i retning af indførelsen af batteritog vil være at afprøve teknologien i Danmark.
- En afprøvning af batteritog i Danmark vil give de relevante parter en nyttig erfaringsindsamling fra praktisk drift, inden vi potentielt afgiver ordre på batteritog til passagerdrift. Det vil samtidig give passagererne mulighed for at prøve batteritog i dagligdagen på de danske skinner. Min forhåbning er, at vi fra midten af 2020’erne vil se batteritog i daglig drift i Danmark, siger Benny Engelbrecht.
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET