Billige billetter fik flere til at tage toget
Af: kollektivtrafik
DSB har set tilbage på sommeren og noterer med tilfredshed, at der har været ekstra mange rejsende i DSB’s tog. Både landsdelstrafikken, de kortere regionale strækninger og til udlandet har oplevet vækst. Travlheden skyldes, blandt andet, at over én million rejser er sket med en billig Orange-billet, hvilket er 47 procent flere end sidste sommer
De orange billetter har i år i høj grad været brugt på de korte regionale rejser i landsdelene. En rundspørge viser, at knap 20 procent af dem, der rejste med orange billetter havde valgt toget til fordel for bilen. Rundspørgen viser også, at hver tiende af rejserne ikke ville have været fortaget, hvis ikke man havde kunne købe en Orange-billet:
- Vi har haft mange kunder, der har valgt toget, både når de skulle rundt på tværs af landet eller på de lidt kortere strækninger. Toget har for mange været et attraktivt valg, og vi er særligt glade for, at hver tiende rejse er en helt ny rejse, der ellers ikke ville have været foretaget, siger kundechef i DSB, Charlotte Kjærulff.
DSB oplyser, at der i juli i år var 4 procent flere kunder i togene sammenlignet med samme måned sidste år.
Juli med punktlighed over målet
Juli er typisk højsæson for sporarbejder, hvilket man denne sommer især har kunnet mærke mellem Aarhus og Aalborg, hvor der har været indsat busser og stadig er det på dele af strækningen.
Trods Banedanmarks arbejde med blandt andet at elektrificere, forbedre og opdatere skinner og signaler rundt om i landet, så landede kundepunktligheden for juli 75,1 procent og dermed er det inden for målsætningen for punktligheden.
- Vi bestræber os hver dag på at få alle frem til tiden, også når der er sporarbejder, hvor vi indimellem er nødt til at sætte busser ind. Det er træls for både vores kunder og DSB, når sporarbejde påvirker rejsen, og derfor er vi også glade for at vi kan levere en punktlighed over målet, siger Charlotte Kjærulff.
Billetter og takster Passagertal
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET