KTF Transmision
NYHEDER 24. SEP 2024 KL. 11:12

Debat: Bortfald

Af: Lasse Repsholt, formand Kollektiv Trafik Forum


En styrket mobilitet med kollektiv trafik i by og på land er afhængig af et tæt samspil med og prioritering af den lokale og regionale udvikling. Regionernes bidrag til den side af udviklingen af den kollektive trafik, står nu til at falde bort sammen med finansieringen heraf. Det bliver en hård nød at knække for Ekspertudvalget, der i forvejen har fået til opgave at komme med anbefalinger, der skal kunne realiseres inden for de eksisterende økonomiske rammer.


Regeringens udspil til sundhedsreform i sidste uge ”Sundhed tæt på dig” blev taget godt imod mange steder, og nu skal forhandlingerne i gang. Regionerne består - idet Region Hovedstaden og Region Sjælland dog lægges sammen - og skal sammen med 17 nye sundhedsråd rundt om i landet tage ansvar for det nære sundhedsvæsen; tættere på borgerne som titlen indikerer.


Særligt interessant er sundhedsudspillets udmelding om den kollektive trafik. Placeringen af regionernes opgaver vedrørende kollektiv trafik skal nemlig afvente anbefalingerne fra Ekspertudvalg om kollektiv mobilitet i hele Danmark, som netop er i gang med at se det. Det skal blive spændende at høre, hvordan Ekspertudvalget anbefaler området organiseret i lyset af Regeringens udspil til sundhedsreform og den regionale struktur.


Den kollektive trafik udgør 1,8 mia. kr. eller 1,34 pct. af regionernes samlede driftsudgifter på 136, 5 mia. kr. (2023). Holder man luppen over sundhedsudspillet, vil man imidlertid også se, at opgaven med at sikre kollektive mobilitetsløsninger til hele landet står til en økonomisk åreladning. Regeringen lægger nemlig op til, at regionernes regionale udviklingsstrategier og udviklingsaktiviteter i relation hertil samt retten til at fremsætte forslag til landsplanlægning bortfalder. Dette tiltag skal være med til at finansiere sundhedsformen med hhv.  110 mio. kr. i 2026 og 225 mio. kr. om året i 2027 og fremefter.


Uanset hvordan den kollektive trafik organiseres i fremtiden, vil der være behov for udviklingskræfter til blandt andet at føre Ekspertudvalgets anbefalinger om at fremme et strategisk fokus på busfremkommelighed, systematisk udvikling af knudepunkter (hubs) og integrere nye mobilitetsformer i den kollektive trafik ud i livet. Samtidig er der bred enighed om, at den kollektive trafik skal udvikles med vores ønsker og ambitioner for uddannelsesområdet, arbejdsmarkedet samt miljø- og klimaområdet for øje. Regionernes betydningsfulde bidrag til denne udvikling, står nu til at bortfalde. Det bliver en hård nød at knække for Ekspertudvalget, der i forvejen har fået til opgave at komme med anbefalinger, der skal kunne realiseres inden for de eksisterende økonomiske rammer.


Fra Kollektiv Trafik Forum BRT Byplanlægning Debat Mobilitet Trafikselskaber Økonomi