Undersøgelse: Brugerne er glade for Letbanen i Aarhus
Af: kollektivtrafik
En brugerundersøgelse viser begejstring for Aarhus Letbane. Seks procent af brugerne har skiftet bilen ud med Letbanen, mens 92 procent har et positivt indtryk af byens nye transportmiddel - 2,5 procent har et negativt
Danmarks første letbane tiltrækker ikke blot flere passagerer end bussen, brugerne er også glade for at køre med de nye letbanetog. Sådan kan man kortfattet konkludere ud fra en brugerundersøgelse, som Aarhus Kommune har gennemført blandt 760 passagerer i Aarhus Letbane. Brugerundersøgelsen blev lavet for at afdække, hvem der bruger Letbanen, hvilket transportmiddel brugerne benyttede tidligere, og hvad brugerne synes om det nye transportmiddel.
Umiddelbart er der stor tilfredshed med Aarhus’ nye og meget omtalte letbane. På spørgsmålet ’hvad er dit umiddelbare indtryk af Letbanen?’, har 92,1 procent et positivt indtryk, 5,4 procent svarer neutralt mens 2,5 procent har et negativt indtryk af Letbanen.
Bedre end bussen
Når brugerne skal sætte ord på deres oplevelse, er det udsagn som ’bedre end bussen’, ’behagelig at køre med’ og ’kører til tiden’, der går igen.
Undersøgelsen tegner også et detaljeret billede af, hvordan aarhusianerne bruger Letbanen. Blandt mange facts kan man blandt andet læse at:
- 48 procent bruger Letbanen til/fra arbejde
- 47 procent bruger Letbanen flere gange om ugen
- 71 procent er skiftet fra bus til letbane
- 6 procent er skiftet fra bil til letbane
- De fem mest benyttede standsningssteder er Aarhus H, Universitetshospitalet i Skejby, Olof Palmes Allé, Nørreport og Aarhus Universitet (ved Ringgaden)
- Godt halvdelen af brugerne (53 procent) er mellem 18 og 34 år.
32 procent af brugerne er studerende, mens 48 procent har fuldtidsarbejde. - Den største brugergruppe (34 procent) har adresse i postnummer 8200 Aarhus N
- Brugerundersøgelsen supplerer en passagertælling fra april, der viste, at Letbanen har 8.400 passagerer på hverdage. Det er 2.500 flere end buslinje 1A, der tidligere betjente strækningen mellem Aarhus H og Universitetshospitalet i Skejby, svarende til en passagerfremgang på over 40 procent.
Mens Aarhus Letbane åbnede 21. december 2017 i Aarhus, er strækningerne mod Odder og Grenaa endnu ikke godkendt til passagerkørsel. Når det sker og gør det 110 kilometer lange letbanesystem komplet, er forventningen, at der vil ske ændringer i rejsemønstre og passagertal. Til den tid laves der en opfølgende brugerundersøgelse.
Brugerundersøgelsen, der er foretaget af Aarhus Kommune, kan læses her:
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET