Chauffører skal fortsat beskyttes mod corona-smitte
Af: kollektivtrafik
Siden corona-virussen kom til Danmark og udløste en række tiltag, der skulle dæmme op for smitten, har der været opmærksomhed på eksempelvis buschaufførernes situation. På et forholdsvist tidligt tidspunkt blev det besluttet, at fordørene skulle holdes lukkede og chaufførområdet afspærres for at chaufførerne kunne arbejde isoleret fra passagererne. I den forbindelse blev der lukket for salget af kontantbilletter i busserne. I takt med, at der bliver skruet op for samfundets forskellige funktioner og aktivteter, vil flere og flere stige på busserne - og dermed vi chaufførerne risikere at blive smittet med eksempelvis corona-virus
Det er forventningen, at nogle af de forholdsregler, der blev taget i midten af marts gradvist skal justeres. Transportministeren meddelte den 14. maj 2020 på baggrund af udviklingen og en sundhedsfaglig vurdering, at man kunne udnytte mere bussernes kapacitet og blandt andet kunne overveje indstigning af fordørene. Indtil videre er opfordringen fortsat, at der ikke sker personligt salg af kontantbilletter i busserne https://www.trm.dk/nyheder/2020/flere-rejsende-i-den-kollektive-transport/
Hos organisationen Dansk PersonTransport forventer man, at nogle af de forholdsregler, der blev taget i midten af marts gradvist skal justeres.
- Vi skal være opmærksomme på tal fra Statens Serum Institut, der viser, at medarbejdere i transport har relativt flere der testes positive med coronavirus end andre faggrupper. Det underbygger, at vi skal udvise stor agtpågivenhed, når vi begynder at åbne op for flere passagerer i den kollektive bustrafik, siger sektorchef Lasse Repsholt fra Dansk PersonTransport.
Dansk PersonTransport forventer man, at flere af de initiativer, der allerede er sat i gang som minimum for at sikre passagerernes og chaufførens sundhed skal fastholdes et godt stykke tid endnu - eksempelvis:
- Fortsat krav om ekstra rengøring af busserne
- Forsat begrænsning af passagertallet og kapaciteten i busserne - om end på et højere niveau end før
- Information og nudging til passagererne generelt om rengøring, afstand, hygiejne samt sikker og hensynsfuld adfærd i forhold til både medpassagerer og chauffører
- Give chaufførerne adgang til personlige værnemidler, hvor det er ønsket og relevant
Derudover mener Dansk PersonTransport, at man skal være opmærksom på, at mange yderligere initiativer kan komme på tale i takt med genåbningen af den kollektive trafik, eksempelvis:
- Kontrolleret genåbning af fordørene under nærmere betingelser. F.eks. ved kun at åbne den ene af to fordøre og opretholde forbuddet for passageren mod (i øvrigt) at opholde sig i arealet ved siden af og bagved chaufføren
- Undersøgelse af om yderligere værnemidler hos chaufføren (ansigtsmasker, visirer, handsker og sprit) og/eller ændret brug af dem kan være relevant
- Brug af erfaringer fra andre lande, hvor ansigtsmasker er påbudt hos passagererne i den kollektive trafik, og hvad det kan betyde for såvel passagerernes som chaufførens smitterisiko
- Muligheden med montering af fysisk afskærmning i busserne sammenlignelig med de afskærmninger man blandt andet ser brugt ved skranker og kasseapparater i supermarkeder og detailhandel
- Muligheder og forholdsregler i forhold til, hvordan bussens øvrige ind- og udgange kan anvendes til at sikre hensigtsmæssigt flow og mulighed for check-in med mere kan foregå
- De tiltag vi gennemfører i branchen skal være rimelige, behørigt begrundede og relevante. Vores udgangspunkt som branche er derfor også - som det har været tilfældet hidtil - at det er sundhedsfagligt begrundede retningslinjer og opfordringer fra transport- og sundhedsmyndighederne, der skal være styrende. Vi følger derfor udmeldingerne løbende og er også parate til en dialog med trafikselskaberne om emnet, påpeger Lasse Repsholt.
Han peger på, at man hos Dansk PersonTransport er ved at kortlægge mulighederne for at montere fysisk afskærmning af chaufførerne i busserne - et ønske, som fagforbundet 3F har givet udtryk for.
- Det er en vanskelig og tidskrævende opgave med komplikationer i forhold til udsyn, trafiksikkerhed, godkendelser og arbejdsmiljø. Den lader sig helt sikkert ikke løse fra den ene dag til den anden. Derfor vil vi gerne være på forkant, hvis det skulle vise sig at være et tiltag, man beslutter sig til at indføre helt eller delvist i den kollektive bustrafik, siger Lasse Repsholt.
Corona
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET