DSB har fået grønt lys til at udbyde nye el-tog og vogne
Af: kollektivtrafik
Forligskredsen bag aftalen om udbud af nye eltog - Det er VLAK-Regeringen, Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne, Radikale, Alternativet og SF - har godkendt DSB’s udbudsmateriale for indkøb nye eltogsæt, hvor vedligeholdet vil være fuldt outsourcet til leverandøren. Samtidig har et enigt flertal i Folketinget indgået en aftale om, at DSB skal udsende udbudsmateriale for indkøb af nye vogne og udnytte optionen på indkøb af yderligere el-lokomotiver
Med beslutningerne har politikerne taget endnu et skridt i forhold til at udskifte DSB’s nuværende og aldrende dieseltog med nye, moderne elektriske tog. Planen er, at nye elektriske tog frem mod 2030 skal erstatte DSB’s nuværende IC3-, IR4- og IC4-tog.
VLAK-Regeringen besluttede 1. februar sammen med Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne, Radikale, Alternativet og SF at sætte gang i udbuddet af nye eltog. Som et led i forberedelserne af udbudsmaterialet blev parterne enige om, at DSB’s udbud skulle omfatte fuldt outsourcet vedligehold til producenten.
DSB har nu færdiggjort udbudsmaterialet efter denne model, og forligskredsen har godkendt, at DSB udsender udbudsmaterialet for indkøb af mindst 100 nye eltogsæt. De nye eltog forventes indsat i passagerdrift fra begyndelsen af 2024.
- Jeg er meget tilfreds med, at DSB nu har tilrettet udbudsmaterialet for nye eltog, hvor vedligeholdet er fuldt outsourcet. Det giver de bedste forudsætninger for hurtigt at kunne indfase driftsstabile el-togsæt, som i fremtiden skal udgøre rygraden i DSB’s materielflåde, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA).
Udover godkendelse af DSB’s udbudsmateriale for nye eltog har alle Folketingets partier indgået en aftale om, at DSB inden sommerferien kan udsende udbudsmateriale om indkøb af 40-56 nye vogne og udnytte muligheden for at indkøbe yderligere 16 el-lokomotiver. Denne mulighed står beskrevet i DSB’s kontrakt med Siemens om leverance af standard el-okomotiver i Vectron-serien.
Formålet med anskaffelsen af nye vogne og flere el-lokomotiver er på kort sigt at give passagererne en driftsmæssig forsikring mod nedbrud i DSB’s nuværende dieselflåde - især de italienske og problemfyldte IC4-tog.
På længere sigt betyder anskaffelsen, at DSB kan indgå samarbejde med Deutsche Bahn (DB) om at drive international trafik til Tyskland, når den faste forbindelse via Femern Bælt forventeligt åbner i 2028.
Det forventes, at der indgås kontrakt om levering af de 40-56 nye vogne inden årsskiftet 2019/2020 med henblik på indsættelse i passagerdrift fra begyndelsen af 2022.
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET