Gå-hjem-møde En advarsel til trafikselskabernes ledelser og én til planlæggerne
Af: Mikael Hansen
To svenske transportforskere præsenterede udvalgte forskningsresultater på TØF’s og Kollektiv Trafik Forums gå-hjem-møde den 1. december 2022.
En lille flok var samlet i Movias mødelokale og en lidt større flok fulgte med hjemmefra via Microsoft Teams, da de to svenske transportforskere John Hultén og Joel Hansson præsenterede nogle udvalgte resultater fra deres forskning under K2-programmet, som har kollektiv trafik og bæredygtig mobilitet som hovedtemaer. K2 omfatter 90 forskere, som arbejder med 40 forskningsprojekter og der udgives ca. 50 publikationer årligt i K2-regi.
Programchefen i K2, John Hultén, præsenterede sit strategiske projekt ”Public transport funding under pressure – a view to Sweden”, hvor situationen efter covid-krisen er udgangspunktet for overvejelser om andre typer ændringer i grundlaget for at drive kollektive trafik i Sverige.
John Hultén beskrev den svenske organisering og finansiering som meget lig den danske, dog er de svenske regioner hovedansvarlige for finansieringen af bustrafik og regional togtrafik, og de svenske regioner har øget deres tilskud og investeringer i de seneste ti år, hvilket også har givet stigende passagertal.
Men så kom covid-krisen, og situationen er stadig kritisk. Heller i Sverige er den kollektive trafiks passagertal kommet tilbage på samme niveau som før krisen.
Det har fået John Hultén til at overveje, hvordan andre ændringer kan tænkes at påvirke betingelserne for drift af kollektiv trafik. Hvis der nu permanent vil være færre brugere? Eller hvis den teknologiske udvikling skaber nye mobilitetsformer og mobilitetsvaner?
Konklusionen fra John Hultén var, at trafikselskaberne bør være forberedt på ændringer, og bør være i stand til at reagere hurtigt og fleksibelt på ændringer.
Transportforskeren Joel Hansson præsenterede derefter sit projekt ”Regional public transport: The balancing act of service planning”, specielt det delstudie, der handlede om off-peak forbedringer af regionale ruter.
Joel Hanssons meget interessante studie viste, at forøgelse af frekvensen på regionale togforbindelser i Skåne medførte stigende passagertal både på kort og lang sigt, og han kunne påvise, at stigningen skete både i myldretiden og uden for myldretiden (off-peak).
Joel Hansson advarede derfor trafikplanlæggerne om at gennemføre besparelser ved at tage de mindst benyttede afgange ud af en køreplan. Han konkluderede, at det var hele køreplanen der enten tiltrak eller frastødte potentielle passagerer. Han talte generelt for et helhedsorienteret syn på det kollektive trafikudbud.
Gå-hjem-mødet blev holdt på engelsk. Se TØF's resumé her
K2 The swedish knowledge center for public transport www.k2centrum.se
Se K2’s publikationer https://www.k2centrum.se/en/publications
Trafikplanlægning Trafikselskaber Økonomi
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET