Esbjerg Kommune åbner for nyt og fleksibelt busnet
Af: kollektivtrafik
Op til sommerferien næste år skal passager i Esbjerg kommune vænne sig til et nyt busnet. Esbjerg kommune har lagt de foreslåede planer frem og åbner for kommentarer, idéer til de nye ruter
Det nuværende busnet blev indført i 2017, men fra sommeren 2024 bliver det et farvel til det rutekort, der i dag forbinder Esbjerg Kommune.
I forbindelse med evalueringen af det nuværende busnet er der blevet udarbejdet en række nye planlægningsprincipper, der har til formål at sikre, at den kollektive transport i Esbjerg Kommune bliver attraktiv for flere, og at der kan skabes mere busdrift for pengene. Målet er at skabe et mere fleksibelt busnet end det eksisterende.
Fra stambusprincip til A-busnet
Det eksisterende bybussystem fra 2017 er baseret på stambusprincippet, og ved indførelsen blev nettet underlagt en række politisk vedtagne servicekriterier for blandt andet maksimal gåafstand til et busstoppested. Evalueringen af busnettet har imidlertid vist, at servicekriterierne har medført uhensigtsmæssige linjeføringer med få passagerer. Det nye busnet er inspireret af A-busnet-konceptet, som er indført i andre danske byer med positive erfaringer.
- Vi skifter spor, ved at gå fra et stambusprincip til at lade os inspirere af A-busnettet. Det betyder blandt andet, at busnettet koncentreres om der, hvor passagerne er i kombination med hurtigere og mere direkte buslinjer. Samtidig skal busnettet bedre kunne justeres og tilpasses fremtidens behov, siger formanden for Plan & Byudviklingsudvalget, Henning Ravn (V).
Økonomisk balance
Økonomien for den kollektive transport i Esbjerg er udfordret af flere årsager, og det spiller også ind på det nye busnet. Corona-tidens restriktioner har betydet et fald i passagertallene og dermed indtægterne. Krisen i Ukraine har medvirket til stærkt stigende energipriser og inflation, hvormed omkostningerne til at køre busser er steget. Derfor bygger det nye busnet på en ambition om at sikre den bedst mulige busbetjening inden for den økonomiske ramme, politikerne har lagt.
Fakta om det nye busnet:
Forslaget til det samlede rutenet i Esbjerg by består af tog, A-busser, bybusser og regionalruter. Rygraden i bybusbetjeningen er de tre A-buslinjer, der suppleres af tre andre bybuslinjer, heriblandt en efterspurgt ringrute. Betjeningen på de tre A-buslinjer vil være med kvartersdrift mellem klokken 6 og 20 på hverdage og halvtimesdrift herudover. Linje 14 vil være en uddannelseslinje, der betjener en stor del af uddannelsesinstitutionerne.
Interesserede kan se mere om det nye busnet her:
Forslaget til det nye busnet i Esbjerg Kommune er i offentlig høring frem til tirsdag 8. november og kan findes via Esbjerg Kommunes høringsportal - klik her:
Trafikplanlægning
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET