Første banestrækning er i drift med det nye signalsystem
Af: kollektivtrafik
Togene hos Nordjyske Jernbaner kørte mandag morgen som de første i Danmark med det nye digitale signalsystem ERTMS på strækningen mellem Frederikshavn og Lindholm ved Limfjorden
Banedanmark har sat det nye og moderne it-baseret ERTMS-signalsystemet i drift på strækningen mellem Frederikshavn og Lindholm. Efter en indkøringsperiode med reduceret drift skal systemet give passagerer i Nordjylland flere tog til tiden.
De seneste to uger har jernbanen ellers været lukket, mens Banedanmark har installeret det sidste tekniske udstyr på jernbanen, og Nordjyske jernbaner har trænet deres personale. Som det første sted i Danmark kører togene nu med det nye digitale signalsystem, som skal give nordjyderne flere tog til tiden.
Med systemet får føreren i toget signalet direkte ind på en skærm via radiosignaler i stedet for at skulle orientere sig via de fysiske signaler langs jernbanen.
På kort sigt vil de nordjyske togrejsende opleve nogle mindre gener, da Nordjyske Jernbaner frem til december kører med en reduceret køreplan. Det skulle dog gerne opvejes af, at systemet på sigt giver nordjyderne flere tog til tiden, når det er fuldt indført og indarbejdet i Nordjylland.
Efter en modningsfase, hvor samspillet mellem system, tog, personale og passagerer skal testes, udrulles systemet i resten af Danmark. Ifølge Banedanmarks plan skal systemet være i drift i hele landet senest i 2030.
Det nye signalsystem i Vendsyssel betyder også, at DSB ikke kan køre helt til Frederikshavn, da DSB’s tog endnu ikke er udrustet med systemer til det nye ERTMS-system.
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET