Forsøg med mobilt rejsekort blev nærmest løbet over ende
Af: Niels Bak Henriksen
Det har været efterlyst af kunder og politikere længe - et rejsekort på mobilen. Det første forsøg i Nordjylland har da også været en øjeblikkelig sællert og har på under en uge fået næsten dobbelt så mange ansøgere, som der er brug for
3.643 nordjyder har på de første fem dage ansøgt om at komme med i et forsøg med rejsekort på mobilen. I første omgang havde Nordjyllands Trafikselskab (NT) ellers blot efterspurgt 2.000 deltagere.
Men trods den store interesse kommer alle, som har ansøgt, til at kunne deltage i forsøget, fortæller chef for kunder og salg i NT Mette Henriksen. Det skyldes, at selskabet gerne vil sikre sig, at forsøget kommer til at omfatte nok aktive rejsende.
- Vi skal have det datagrundlag, som er tilstrækkeligt. 2.000 skal være aktivt rejsende, siger hun.
Forsøget åbnede for ansøgninger mandag 15. august. Allerede fredag var der blevet foretaget 1.833 rejser med det nye mobilrejsekort. 779 af ansøgerne havde både downloadet appen og foretaget deres første rejse.
Den store interesse for forsøget tyder da også på, at mange kunder gerne vil af med det velkendte plastickort og i stedet bruge den mobiltelefon, de alligevel altid har i lommen. Desuden er forsøget i Nordjylland ledsaget af et godt tilbud. Alle rejser får den maksimale mængderabat på rejsekortsrejser på 40 procent. Til gengæld gælder forsøget kun i NT’s busser og tog, og ikke eksempelvis i DSB- og Arrivatog, som kører i landsdelen.
Mette Henriksen fortæller, at forsøget er forberedt siden april, og at NT er udvalgt som trafikselskab af Rejsekort & Rejseplan A/S for at afprøve teknologien.
Mens selve forsøget altså er sat i værk ret hurtigt, så har planerne rumlet længe. På rejsekortets hjemmeside kan man læse om dem i en nyhed fra 2013. Men både politikere og passagerer har måttet væbne sig med tålmodighed, da der både har været tekniske udfordringer og andre problemer, der skulle løses først.
Sidste sommer satte regeringen og dens støttepartier så pres på og afsatte 40 millioner kroner til ”en hurtig og trinvis udvikling af en national MaaS-app”. Maas står for Mobility as a Service (mobilitet som en service) og dækker over en app til både rejseplanlægning og billetkøb - altså rejsekortet og rejseplanen i ét.
Og nu er det første forsøg så sat i gang i Nordjylland. Forsøget løber frem til 30. november, hvor der så skal evalueres på det.
- Hvis det skal rulles ud på landsplan, så skal vi se, om der er problemer, hvad der er af reaktioner fra kunder og så videre, siger Mette Henriksen.
Det er eksempelvis ikke givet, at det i sidste ende bliver teknologien fra det schweiziske Fairtiq, som bliver brugt i forsøgperioden, som også bliver den endelige platform. Og så er der også nogle velkendte problemer, som ikke i første omgang skyldes teknologien, der er i brug i flere andre lande.
- Vi har en speciel zonestruktur i Danmark, siger Mette Henriksen og henviser til den struktur af kommunale, regionale og nationale takstzoner, som ligger under hele systemet, og som hele vejen igennem har været en udfordring for rejsekortet.
Billetter og takster It og teknologi
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET