Debat Glem ikke pendlingen
Af: Lasse Repsholt
Pendlingen og bevægelserne på arbejdsmarkedet må gerne sætte sit præg på, hvordan vi indretter den kollektive trafik
Af Lasse Repsholt, formand Kollektiv Trafik Forum
Pendlingen til og fra arbejde udgør – kun - cirka 20 pct. af danskernes samlede antal rejser (20,24 pct. i 2023) og tæller vi pendlingen til uddannelsessted med, indgår yderligere 7,42 pct. De fleste ture i 2023 gik til fritid (41,25 pct.) og ærinder (28,35 pct.). Dette er også resultatet af en langsom bevægelse de seneste år i netop den retning, hvor transportbehovet til fritid og ærinder er steget mere end transportbehovet til arbejdsplads – følg selv udviklingen på www.transportvaner.dk
Det har før givet anledning til selvransagelse i sektoren. ”Fokuserer vi for meget på pendleren og glemmer de andre ture?” Er det givet, at den kollektive trafik skal have en relativt stor markedsandel for pendling (8 pct.) og uddannelse (19 pct.), mens kun 2 pct. af turene til ærinder og 4 pct. af fritidsturene foregår med den kollektive trafik?"
Ambitionen for den kollektive trafik er, at den skal være relevant og brugbar til alle – eller i hvert fald mange – af danskernes transportformål. De regionale trafikselskaber har derfor fat i den lange ende, når de styrker de regionale hovednet, sådan som blandt andre Nordjyllands Trafikselskab har gjort med Fremtidens Kollektive Trafik og Fynbus med Højfrekvent Rutenet, hvor passagererne i begge tilfælde tilbydes et trafiktilbud, der både understøtter deres pendling og giver mange muligheder i fritiden om aftenen og i weekenden.
Selvom pendlingen kun udgør en femtedel af danskernes rejser, vil jeg dog fastholde, at netop vores bosættelse og pendlingsmønstre stadig har stor betydning for, hvordan vi som personer og familier indretter og i forhold til transport og dermed også hvordan sektoren skal organisere sig. En opdatering af de seneste data for bosættelse og pendling viser, at der er ved at ske en hvis konsolidering af pendlingsområderne og, at væksten i pendlingsafstande er ved at aftage.
Der har været meget fokus på mulighederne for at opretholde et passende niveau i den lokale kollektive trafik og styrke sammenhængskraften – især i landdistrikterne, men der er også et stort potentiale for at styrke sammenhængen i det regionale perspektiv blandt andet med fokus på pendlingsmønstrene og arbejdsmarkedet.
Fra Kollektiv Trafik Forum Debat Trafikplanlægning Trafikselskaber
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET