Interesseorganisation: Højere billetpris til lufthavnen er et besynderligt forslag
Af: kollektivtrafik
Selvom metroen til lufthavnen på Amager fragter mange turister, så er det også en vigtig åre for kollektiv transport i hele hovedstadsområdet. Det vil være et stort tilbageskridt for den kollektive transport, hvis prisen mere end fordobles. Det mener man hos DI Transport
En ekstra afgift på metro-, tog- og busbilletter er ikke løsningen, hvis Københavns Kommune vil have turisterne til at betale for deres slid på den kollektive transport, når de besøger hovedstaden og landet i det hele taget.
- Det er fair nok, at Pernille Rosenkrantz-Theil (S) gerne vil have, at turister bidrager til den infrastruktur, som de også er med til at slide på. Det gør alle danskerne allerede gennem skattebilletten. Men den model hun foreslår med lufthavnsskat er ikke vejen frem, siger Karsten Lauritzen, der er branchedirektør i DI Transport.
En ekstra pris vil desuden betyde en stor forringelse for oplandet til København, der er i stor grad er baseret på netop metroen - også i Københavns Lufthavn.
- I DI har vi forstået det sådan, at socialdemokratiet arbejder for, at flere skal rejse med kollektiv transport, og i det lys er det et meget besynderligt forslag. En stor del af oplandet i København er desuden forbundet via metroen i lufthavnen, tag eksempelvis Dragør, hvor mange pendler ind til København via metroen. De kommer ikke til at bruge metroen, hvis der er en ekstra afgift på 100 kroner om dagen, siger Karsten Lauritzen, der peger på, at forslaget også vil være en bøvlet bureaukratisk omgang.
- Lufthavnen er en af Danmarks største arbejdspladser. Alene bureaukratiet, der er forbundet med at undtage alle de ansatte her, vil sluge en hel del af en mulig gevinst. Derfra skal også regnes, at passagertallet vil falde drastisk og dermed billetindtægterne, hvis kollektiv transport til lufthavnen bliver så dyr, siger Karsten Lauritzen.
Billetter og takster Letbaner/Metro/S-tog Økonomi
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET