KTF Transmision
NYHEDER 19. DEC 2019 KL. 17:00

Stationstjek: Holløse Station – essensen af kollektiv trafik

Af: Mikael Hansen


Holløse Station – essensen af kollektiv trafik

Holløse Station på Gribskovbanen ligger bogstaveligt talt på den bare mark. Der er, hvad der skal være, og så handler det om at bevare troen på, at toget kommer. Det handler om tillid.


 


Jeg havde i god tid trykket for stop på Holløse Station for toget mod Tisvildeleje og havde anbragt mig hensigtsmæssigt på perronen, så lokomotivføreren tydeligt ville kunne se mig. De eneste lyde var blæstens susen i den nærliggende skov og en smule trafikstøj langt væk. Minutterne sneglede sig afsted, og en lille forbigående tvivl dukkede op. Mon toget nu ville komme klokken 15.47 som forventet - eller?


Et øjeblik efter gik lydsignalet i gang på den nærliggende jernbaneoverskæring, og bommene gik straks efter ned – de røde lys blinkede som de skulle. Den var god nok – toget var på vej. Straks efter lød en susen i skinnerne med stigende lydstyrke – og så blev toget synligt i skinnehorisonten. Der var fart på. Mon toget kunne nå at standse? Bekymringen var overflødig. Toget standsede som forventet og den lille blanke trædeskinne bevægede sig ud til perronkanten før dørene åbnede. Jeg kunne gå ind i toget og klokken var præcis 15.47.


Denne enkle og helt almindelige scene på Holløse Station viser essensen af kollektiv trafik – det er et spørgsmål om tillid. På Holløse Station er spørgsmålet ekstra påtrængende. Her findes ingen forstyrrende indtryk – ingen reklameskilte – ingen interessante bygninger - ingen andre mennesker.


Da Holløse Station blev anlagt engang i fortiden, blev den anbragt på den bare mark, som så mange andre. Et lønligt håb var vel, at landsbyen Holløse ville vokse sig så stor, at den nåede hen til stationen. Dette skete mange andre steder, men ikke i Holløse. Stationen ligger stadig på den bare mark, og der er aldrig blevet bygget en stationsbygning


 


Der mangler ikke noget


Men der mangler egentlig ikke noget på Holløse Station efter nutidens behov. Den stationsbygning, som ikke er der, ville alligevel være overflødig i nutidens trafikale sammenhæng. Der er en lang perron, der er en læskærm og en skraldespand udført i Movia Moment-designet, dvs. i stål og jatoba-træ – en særlig hård og vejrbestandig tropisk træsort.  Fire store lamper oplyser perronen i de mørke timer. Så er der selvfølgelig en køreplan for hele Gribskovbanen, og en trykknap, som giver besked til lokomotivføreren i det næste tog om at standse i Holløse. På Holløse Station ville man som ventende passager nødigt undvære køreplans-plakaten.


Perronen er i niveau med gulvet i lavgulvstoget og der er etableret kørestolsrampe. Det er tydeligt at se, at stationen er renoveret for nylig. Man kan også se, at stationen bliver brugt, men den fremstår ikke slidt eller medtaget. Der kan identificeres lidt ”kedsomheds-graffiti” - noget af det er nærmest diskret placeret.


 


Tilliden


Konklusionen på det korte besøg på Holløse Station er, at tilliden til den kollektive trafik er til stede – i dette tilfælde er tilliden til stede til, at Lokaltogs togdrift på Gribskovbanen kører efter den opslåede køreplan. Holløse Station er også et godt eksempel på et serviceniveau, som er meget præcist tilpasset behovet. Det er svært at se, hvad man med rette kunne tilføje af udstyr og informationer, som ville forbedre stationens funktion.


Holløse Station – essensen af kollektiv trafik

Mandag 16. december 2019 KL. 20:00
Fotograf: Mikael Hansen
Der er alt nødvendigt på stationen på den bare mark

Se alle billeder...