Letbanen mellem Odder og Aarhus kører med fyldte tog i myldretiden
Af: kollektivtrafik
Efter næste to års pause blev kørslen på Odderbanen genoptaget lørdag 25. august. Selv om åbningen først blev annonceret fredag 24. august om eftermiddagen, var der godt med passagerer med Letbanens første afgang fra Odder lørdag morgen. Resten af weekenden kørte de nye letbanetog, der har plads til 256 passagerer, typisk med 40-50 procent belægning, hvilket svarer til 100-130 passagerer i gennemsnit
Mandag 27. august - den første hverdag for den nye letbanestrækning - var kunderne og med. Afgangene i myldretiderne var fyldt til sidste ståplads, og det har været situationen hele den første uge i drift, oplyser Aarhus Letbane.
Bekymringer om, hvorvidt kunderne ville vende tilbage til banen mellem Odder og Aarhus efter næsten to års pause, blev med Aarhus Letbanes ord gjort til skamme.
- Kunderne har taget særdeles godt imod Letbanen. Vi har fra starten kørt med fyldte tog i myldretiderne, men også midt på dagen er der mange passagerer. Det er meget positivt. Vi ser det både som et udtryk for, at Letbanen har været savnet, og at den udfylder en vigtig rolle for den kollektive transport i området, siger Aarhus Letbanes direktør Michael Borre.
Mindre forsinkelser
Med åbningen af strækningen mellem Odder og Aarhus har Aarhus Letbane ikke blot udvidet letbanestrækningen med 30 kilometer. Selskabet er også begyndt at køre med den anden af to typer letbanetog - det knapt 40 meter lange Stadler Tango med plads til 256 passagerer.
Samtidig blander man for første gang en letbanestrækning, der kører på banesignaler mod Odder med strækningen i det centrale Aarhus, hvor letbaneførerne kører ’på sigt’. Endelig er den tre kilometer lange strækning mellem Universitetshospitalet i Skejby og Lisbjergskolen også åbnet.
- Det er en ny og mere kompleks driftssituation, men det er gået godt. Vi har haft nogle aflyste afgange og enkelte afgange har kørt med forsinkelser på fire-fem minutter. Det er forventeligt i en indkøringsfase, og på sigt får vi samme høje rettidighed, som vi har på den indre strækning, siger Michael Borre.
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET