Lokaltog med nyt design kører først på Lolland
Af: kollektivtrafik
Mandag kører tre nye Desiro-togsæt på Lollandsbanen for første gang. De tre tog, som Lokaltog har lejet, er udstyret med et helt nyt design, som kan blive Lokaltogs fremtidige udtryk. Designet skal testes hos kunderne på alle Lokaltogs ni strækninger. Det sker med en brugerundersøgelse, hvor alle får mulighed for at deltage og give deres mening til kende
Lokaltog har lejet tre Desiro-tog, som skal køre på Lollandsbanen, når Banedanmark 6. december tager et nyt signalsystem i brug. De IC2-tog, som i dag betjener Lollandsbanen, er endnu ikke udstyret til at kommunikere med det nye signalsystem ERMTS, derfor er der brug for de tre Desiro-tog.
Movia, som Lokaltog hører under, benytter lejligheden til at afprøve et helt nyt togdesign, som kan blive fremtidens design for alle Lokaltogs togsæt, efterhånden som togene står foran en udskiftning. Konkret skal Lokaltog i i 2026 udskifte 20 gamle dieseltog, som forventes erstattet af batteritog.
- Målet med at opdatere designet på Lokaltog er at give togene et moderne og ensartet udtryk, og på sigt for alle de ni lokalbanestrækninger på Sjælland og øerne. Dels så kunderne nemt kan genkende Lokaltog, uanset hvor man rejser med os, men også for at give designet et opdateret, mere tilgængeligt og moderne udtryk, siger administrerende direktør i Movia og bestyrelsesformand i Lokaltog, Dorthe Nøhr Pedersen, og fortsætter:
- Og så er det jo sådan med design, at det har de fleste af os en holdning til. I Lokaltog og Movia synes vi, det er både givtigt og vigtigt at invitere kunderne og alle andre, der har lyst til at være med, til at dele deres holdninger og gode tips til os om det nye design, så vi ender med noget, som der kan støttes bredt op om, og som fungerer godt i dagligdagen, for dem der skal bruge toget.
Lanceringen af det nye design skulle have været skudt i gang på Maribo Station 6. december, men på grund af corona-situationen med et generelt højt smittetryk, er den del af lanceringen udskudt. Kunderne vil stadig møde plakater på stationerne og infotainment-spots på de digitale skærme i togene på Odsherredsbanen, Tølløsebanen, Østbanen og Lollandsbanen. Via QR-koder kan man hurtigt komme ind til den brugerrettede undersøgelse af det nye design på Lokaltog og give sin mening til kende. I det nye år vil man også kunne deltage i undersøgelsen via Facebook.
- I Movia har vi en lang tradition for at være i tæt dialog med kunderne om vores produkter. Så vi håber, at rigtig mange vil deltage, så vi kan blive klogere på, hvad design betyder for kunderne, og hvad de synes, der fungerer og fungerer mindre godt i det nye design. Vi kommer også til at inddrage Movias borgerpanel og vores tilgængelighedsforum med repræsentanter fra både handicap- og ældreorganisationerne, så de også kan vurdere og evaluere på designet, siger Dorthe Nøhr Petersen.
Den bærende idé i designet er, at det består af 47 prikker, som symboliserer de 45 kommuner og to regioner, som ejer Movia. I det nye design for Lokaltog er der i elementerne ved togets døre særligt fokus på hensynet til tilgængelighed og sikkerhed, det gælder blandt andet kontrasten i designets lysegrå og mørkegrå farve, som skal gøre det nemmere for eksempelvis svagtseende borgere at finde indgangsdørene.
I brugerundersøgelsen vil deltagerne derfor også blive spurgt, om de synes, det er nemt at få øje på toget, når det ankommer til perronen, om det let at finde indgangsdørene til toget, og om det er tydeligt for dem, hvor de kan placere deres cykler.
Alle kommentarer og input fra brugerundersøgelse indgår i vurderingen af, hvordan togenes udvendige design skal se ud i fremtiden.
Fakta om det nye design:
- Movia indførte i 2019 i sin designlinje en cirkel, der består af 47 prikker. Én for hver af Movias ejere, 45 kommuner og to regioner
- Designlinjen er implementeret i Movia's visuelle design og er under implementering på Movias materiel, efterhånden som lejligheden byder sig. Cirklen sidder blandt andet på de grønne sideruder på el-busser og havnebusser, på flextrafik-bilernes gule døre, og den indgår i visualiseringerne af BRT-konceptet, en ny form for kollektiv transport i Danmark
- Det nye design på de tre Desiro-tog, som testes i de kommende to år, skal knytte Lokaltog tættere til Movia's samlede vifte af mobilitetstilbud
Alle interesserede inviteres til at deltage i en brugerundersøgelse, hvor de kan give udtryk for, hvad det nye design betyder for dem
Movias borgerpanel og tilgængelighedsforum med repræsentanter fra Danske Handicaporganisationer, LO Faglige seniorer og Ældre Sagen inddrages også i testen af det nye design
Tog og jernbaner
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET