KTF Transmision
NYHEDER 11. NOV 2020 KL. 20:00

Movia tester intelligente stoppesteder med Gladsaxe og Rødovre kommuner

Af: Redaktionen


Movia tester intelligente stoppesteder med Gladsaxe og Rødovre kommuner
Figur: Movia

Fra begyndelsen af november og frem til januar 2021 tester Movia sammen med Gladsaxe og Rødovre kommuner "Smart Stop" på 247 stoppesteder som hjælp til de kunder, der stiger på ved stoppesteder uden en digital nedtællingsskærm. De 247 stoppesteder bliver mere intelligente, så kunderne automatisk får push-besked om bussens afgangstider direkte på mobilen, når de venter ved stoppestedet.


Smart Stop hedder det nye koncept, som gør stoppestederne mere intelligente og bringer information om afgangstider direkte hen til kunderne, når de står og venter ved stoppestedet. Forsøget gennemføres frem til januar 2021 sammen med Gladsaxe og Rødovre kommuner, og skal afdække, om intelligente stoppesteder er en god måde at give kunderne afgangstider for busserne direkte på mobilen, når de står ved stoppestedet. Forudsætningen for at kunne give præcise afgangstider er, at de kan gives digitalt med liveopdateret information. Og det kan et Smart Stop. De intelligente stoppesteder testes i begge kommuner der, hvor der ikke i forvejen findes digitale skærme, som tæller ned til næste bus.


 


Smart Stop fungerer sammen med Rejseplanen


Smart Stop baserer sig på såkaldt beacon-teknologi. En beacon er en lille sender, som via bluetooth sørger for, at sende automatisk besked om næste bus direkte på kundernes smartphone, når de står ved stoppestedet. Forudsætningen er, at man har Rejseplanens app på sin mobil, har accepteret at modtage notifikationer fra app'en, og har aktiveret Bluetooth på sin mobil.



Smart Stop er et supplement til den øvrige trafikinformation om afgangstider. I Movia håber man, at de intelligente stoppesteder vil være med til at øge serviceniveauet for en stor kundegruppe, som allerede har mobilen fremme, og som nu oplever at få den relevante information direkte uden at selv at skulle slå den op.



-Vi ved, at mange har mobilen fremme alligevel. Med Smart Stop vil vi teste, om kunderne oplever det som en forbedret service, når vi giver dem informationen direkte og automatisk, uden at de selv skal finde frem til den eller slå den op, fortæller Camilla Struckmann, som er kommunikationsdirektør i Movia.


Markering på stoppesteder


For borgerne i Gladsaxe og Rødovre kommuner bliver det nemt at spotte de 247 Smart Stop. Stoppestederne er markeret med et gult dråbeformet mærke på standeren og på fortovet. Samtidig lancerer Movia sammen med de to kommuner en kampagne i busserne, som skal hjælpe kunderne til at teste Smart Stop i forsøgsperioden.


 


Fakta om Smart Stop
• Smart Stop testes på 138 stoppesteder i Gladsaxe Kommune og 109 stoppesteder i Rødovre Kommune, hvor der ikke i forvejen er en digital skærm med information om næste bus. Forsøget løber frem til januar 2021.
• Smart Stop testes på alle stoppesteder, som ikke i forvejen har digitale skærme. Det drejer sig om 138 stoppesteder i Gladsaxe og 109 stoppesteder i Rødovre. Der findes en liste over stoppesteder med Smart Stop på moviatrafik.dk/smartstop
• Movia tester også Smart Stop på 10 udvalgte stoppesteder i kommuner fordelt på Sjælland.
• Movia vil meget gerne høre kundernes mening om Smart Stop og opfordrer derfor kunder i Gladsaxe og Rødovre til at sende deres feedback via en kontaktformular på moviatrafik.dk/smartstop
• Der findes en liste over stoppesteder med Smart Stop på moviatrafik.dk/smartstop. Her kan man også give feedback til Movia og de to kommuner om oplevelsen med Smart Stop.


 


Infrastruktur It og teknologi Kundeservice