Nordjyske tog kørte hjem med initiativpris
Af: kollektivtrafik
DI Vendsyssels Initiativpris 2018 er blevet givet til Nordjyske Jernbaner A/S for selskabets stigende betydning for den nordjyske infrastruktur og store rolle i testen af det nationale signalprogram
Da Nordjyske Jernbaner A/S sidste sommer overtog den regionale togdrift fra DSB, gennemførte selskabet en markant stigning i antallet af afgange, og i oktober i år blev testen af det nye nationale signalprogram - ERTMS - sat i gang, som det første sted i landet. Testen gik godt, og Nordjyske Jernbaner har i dag systemet køreklar i alle sine tog. Det er blandt andet den præstation der har sikret Nordjyske Jernbaner DI Vendsyssels Initiativpris 2018.
Nordjyske Jernbaner har gennem de seneste år gennemgået en imponerende udvikling. Fra at være en lokalt orienteret aktør er virksomheden i dag en større jernbanevirksomhed, der evner at spille med på den nationale scene. Virksomheden har i de seneste to-tre år oplevet mere end en fordobling af medarbejderstaben.
- Nordjyske Jernbaner er vigtig for vores infrastruktur i Nordjylland og i særdeleshed i Vendsyssel. Fra at være en lokal operatør er der nu større forventninger til Nordjyske Jernbaner, som vi senest har set med den vellykkede test af signalprogrammet. Derfor er de en fortjent vinder af DI Vendsyssels Initiativpris 2018, siger formand for DI Vendsyssel Richard Fynbo.
Nordjyske Jernbaners tog er blevet udstyret med den rette teknologi og har i de seneste par uger testet det digitale signalsystem, hvor signalerne langs banen erstattes med meldinger til lokomotivføreren i toget. Projektet har fyldt meget hos Nordjyske Jernbaner A/S, der anslår, at de har over end 15.000 arbejdstimer på projektet allerede.
Kunderne er tilfredse
Siden Nordjyske Jernbaner overtog regionaldriften fra DSB er antallet af afgange steget med 37 procent. Hver måned kører i nærheden af 200.000 passagerer med de blå tog.
- Vi påtager os gerne ansvaret for at få medarbejdere og borgere rundt i regionen, når det foregår på skinner, og vi er blevet taget rigtigt godt imod af de nordjyske passagerer, siger direktør Peter Hvilshøj, Nordjyske Jernbaner A/S.
Det er ikke kun i passagerstatistikken, at kundernes tilfredshed kan aflæses. Når togselskaberne måler på passagerernes generelle tilfredshed, placeres Nordjyske Jernbaner forrest i feltet.
- Det er selvfølgelig afgørende for os, at kunderne er tilfredse. Vi befinder os i en branche, hvor punktlighed, orden og service er nøglebegreber, og hvor kunderne ikke altid har den mest positive opfattelse af branchen. Derfor arbejder vi hele tiden på at forbedre os, og samtidig er vi som lokal aktør interesseret i at understøtte virksomhedernes medarbejdere og borgerne bedst muligt, siger Peter Hvilshøj.
Afgørende bidrag til erhvervsudviklingen
Nordjyske Jernbaner A/S modtager årets initiativpris for den store og aktive rolle virksomheden spiller i at sikre, at nordjyderne kan komme fra A til B.
- Med omfattende investeringer i både materiel og faciliteter samt fokus på en mere miljøvenlig transport er Nordjyske Jernbaner A/S med til at understøtte den nordjyske erhvervsudvikling. Alle virksomheder er afhængige af, at medarbejderne kan komme frem til arbejdspladsen og for mange nordjyske medarbejdere er Nordjyske Jernbaner A/S afgørende for, at de kan komme frem til netop deres arbejdsplads, siger Richard Fynbo.
Med DI Vendsyssels initiativpris 2018 er Nordjyske Jernbaner A/S en af i alt 19 kandidater til DI’s nationale initiativpris, som uddeles på DI’s årlige konference for små og mellemstore virksomheder i januar 2019.
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET