Ny model for togtrafikken over den dansk-tyske grænse kan åbne for timedrift til Sønderborg
Af: kollektivtrafik
Det skal undersøges om togtrafikken til og fra Tyskland kan tilrettelægges, så tyske tog kan køre i Danmark. Det vil gøre det muligt at styrke den regionale togtrafik mellem Danmark og Tyskland. Samtidig giver det mulighed for timedrift på hovedstrækningen til Sønderborg
I dag kører DSB på strækningen med IC3-tog, men når dieseltogene, hvoraf de første er fra begyndelsen af 1980'erne, udfases, har DSB ikke længere egnede tog til opgaven. Der er derfor behov for en undersøgelse af alternative løsninger for togdriften i grænseområdet, som kan supplere den internationale togtrafik mellem Hamborg og henholdsvis København og Aarhus, som bliver betjent med DSB’s nye el-lokomotiver og vogne.
Som køreplanen er nu, kører hvert andet danske tog over grænsen til Tyskland, mens de øvrige tog har endestation i Sønderborg. Det betyder, at Sønderborg har to times drift.
Det skal undersøges, om der er mulighed for at tyske tog kan betjene strækningen fra Flensborg over Padborg til Tinglev med en direkte forbindelse til Kiel.
Hvis det er muligt at lade tyske tog betjene strækningen over Padborg, vil det betyde, at alle danske tog kan få endestation i Sønderborg, som derved får timedrift.
Det er Transportministeriet, der udfører analysen i samarbejde med DSB, det tyske NAH og Transportministeriet i Slesvig-Holsten. Analysen af mulighederne for alternativ togdrift over den dansk-tyske grænse forventes færdig omkring sommeren 2022.
Tog og jernbaner
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET