Nye tog og vogne skal effektivisere og stabilisere togdriften
Af: kollektivtrafik
DSB er i gang med at udskifte aldrende dieseldrevne tog til fordel for moderne og ensartede elektriske tog med de fordele, det giver kunderne. Indkøb af såvel nye el-togsæt som nye togvogne blev sendt i udbud i 2018
DSB har i marts i år modtaget to indikative forhandlingstilbud på nye togvogne fra henholdsvis Siemens og Talgo og er gået i gang med at vurdere tilbuddene. DSB peger på, at projektet med indkøb af nye togvogne følger tidsplanen og forventer at have en afgørelse i december i år
Anskaffelsen af nye togvogne vil være en rammeaftale, der omfatter otte vognstammer med en kapacitet på mindst 440 passagerer pr. vognstamme med mulighed for at anskaffe yderligere vognstammer eller individuelle vogne.
Derudover skal der indgås en reservedelsaftale, hvor leverandøren forpligter sig til at levere reservedele til vognene i 16 år med mulighed for forlængelse op til 30 år.
Med hensyn til nye el-togsæt har DSB ligeledes i marts modtaget fire indikative forhandlingstilbud fra henholdsvis Alstom, Bombardier, Siemens og Stadler. Her er DSB også i gang med at vurdere tilbuddene og forventer, at kunne tildele en af de fire en kontrakt i august 2020.
Udbuddet af nye el-togsæt lyder på minimum 100 togsæt. De første togsæt forventes indsat fra 2024 og fremefter for at erstatte IC3- og IC4-togsæt. Det endelige indsættelsestidspunkt samt leveringstakten vil dog først være kendt, når der i 2020 er skrevet kontrakt.
DSB og Siemens indgik i 2018 en aftale om levering af 42 nye Vectron el-lokomotiver. De nye el-lokomotiver vil løbende blive sat i drift i regionaltogstrafikken på Sjælland fra 2021.
Den gennemgribende fornyelse af DSB’s togflåde er nødvendig for at realisere de samfundsmæssige, driftsøkonomiske og miljømæssige gevinster af elektrificeringen af jernbanen frem mod 2030.
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET