Nyt hollandsk togselskab vil køre mellem København og Amsterdam
Af: Niels Bak Henriksen
Det hollandske rejsebureau Flywise har anmeldt til Jernbanenævnet, at det vil begynde at køre dagtog mellem København og Amsterdam fra næste sommer. Selskabet har ikke tidligere kørt egne tog, men planlægger et netværk af internationale lavpristog fra Amsterdam. København er blandt de første destinationer
Stig på på Københavns Hovedbanegård, sæt dig godt til rette i sædet, og stig ud på Amsterdam Centraal igen 11 timer senere - uden det koster en herregård.
Det er det tilbud, som hollandske Flywise vil give borgere i Danmark. Indtil nu har selskabet solgt billigrejser til forskellige storbyer med både nattog og fly. Nattogene har været kørt af en underentrepenør, men de nye dagtog vil Flywise selv være operatør af under navnet GoVolta.
Ifølge selskabet er tilladelserne i Holland på plads, og derfor manglede en anmeldelse til det danske jernbanenævn.
- Det gjorde vi. Og alle indsigelser blev fejet til side, så alle signaler lyser grønt for at køre til Danmark næste år, siger initiativtageren Hessel Winkelmann fra Flywise til den hollandske hjemmeside treinreiziger.nl.
Forbindelsen til København er en del af et netværk af internationale dagtog, som selskabet vil stable på benene.
Ifølge planerne vil det første GoVolta-tog køre fra Amsterdam mod Berlin fra 1. maj 2025. En daglig forbindelse til København skal så følge en gang i løbet af juni, og fra efteråret 2025 er der også planlagt en linje til Basel i Schweiz. Senere kan Paris også komme til.
Selskabet har dog tidligere meldt startdatoer ud for tog mod Berlin og Paris allerede fra i år, som ikke kom til at holde.
Ifølge anmeldelsen vil toget få 800 siddepladser og blive kørt med elektriske lokomotiver og traditionelle vogne. Selskabet har dog ikke meldt nærmere ud, hvilket materiel det forventer at råde over.
Billigere, men langsommere
Den nye forbindelse bliver i direkte konkurrence med DSB, som i samarbejde med DB og hollandske NS vil forlænge et af sine Hamburgtog til Amsterdam. Deres startdato er ikke lagt fast endnu, men det bliver tidligst fra 2026.
Dermed bliver der pludselig to direkte daglige forbindelser mellem de to hovedstæder, hvor det i dag kræver mindst to skift undervejs.
GoVolta kan meget vel blive billigere end de etablerede selskaber, da de har meldt ud, at de vil konkurrere med lavprisflyene på prisen. Derfor får de også en prisstruktur, der ligner.
- Det betyder, at vi vil have en meget billig startpris. Et stykke håndbagage og en håndtaske vil være gratis, men større bagage og pladsreservationer skal der betales ekstra for, siger Hessel Winkelmann.
Selskabet har tidligere nævnt rå billetpriser på ned til 10 euro - knap 75 kroner - for ture fra Amsterdam til Berlin eller Paris.
Samtidig er prisen vigtigere end køretiden, og det betyder, at GoVolta vil gå efter lavere prioriterede kanaler, som i Tyskland er billigere - men som så giver længere køretid.
I de køreplaner, som selskabet har meldt ud, vil turen fra København til Amsterdam tage 11 timer – DSB har i det materiale, de har offentliggjort, listet en rejsetid på ni en halv time, når deres nye forbindelse er på skinner.
Mobilitet Tog og jernbaner
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET