KTF Transmision
NYHEDER 17. DEC 2019 KL. 19:39

Nyt signalsystem er rullet ud på den første strækning i Østdanmark

Af: kollektivtrafik


De nye digitale signaler, der skal sikre flere tog til tiden, er for første gang koblet til i Østdanmark. Passagererne på strækningen mellem Roskilde og Køge vil ifølge Banedanmark i fremtiden kunne forvente flere tog til tiden. De digitale signaler erstatter et analogt system, som er gammelt og slidt og stammer fra efterkrigstiden


- Det er rigtig positivt, at vi nu har digitaliseret signalerne på den første strækning i Østdanmark. Når de gamle, fejlbehæftede signaler er skiftet ud med fremtidens signaler, får vi et meget mere solidt grundlag for driften af togene, som er en grøn og nem måde at transportere sig på, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).


Signalfejl er den hyppigste fejltype og udgør cirka 50 procent af alle fejl. Når signalsystemet er udrullet i hele landet, vil op til 80 procent af alle de forsinkelser, der i dag skyldes signalfejl, ifølge Banedanmark forsvinde.


Fra analog til digital
Banedanmark forklarer, at der er en verden til forskel på de gamle og nye signalanlæg.


- Det kan sammenlignes med, at du udskifter en drejeskivetelefon med en ny smartphone. Du slipper for mange af de manuelle funktioner, og den avancerede computer giver dig helt nye muligheder og kan opdateres, når det er nødvendigt, siger direktør for Signalsystemer i Banedanmark, Søren Boysen.


De gamle analoge signaler virker på den måde, at togføreren får køre- og stopsignal fra grønne og røde lamper langs skinnerne. Signalerne styres manuelt fra en kontrolpost.


Med de nye signaler er der mindre, som kan gå i stykker langs sporet. Føreren får køre- og stopsignal på en skærm i førerhuset, og en avanceret computer sørger for, at toget altid vælger den hurtigste rute frem mod bestemmelsesstedet. Hvis der er nedbrud i trafikken, hjælper systemet med at genoprette den så hurtigt som muligt, så passagererne kan komme frem.


Banedanmark fremhæver, at det kan ikke undgås, at udrulningen kommer til at påvirke togtrafikken og passagererne. For signalsystemet rulles ud samtidig med, at 196 millioner passagerer hvert år transporteres rundt på skinnerne i Danmark. Samtidig er der risiko for, at der opstår forsinkelser i starten, mens trafikledere, lokomotivførere og vedligeholdelsespersonale vænner sig til det nye system, og der kan opstå børnesygdomme i systemet.


- Vi har stort fokus på ikke at genere trafikken. Men erfaringen siger os, at vi ikke helt kan undgå bump på vejen i starten. Men vi kan allerede nu se, at det har effekt at skifte de gamle signaler ud med nye signaler på S-banen, så det er ventetiden værd, siger Søren Boysen.


Efter en modningsfase, hvor samspillet mellem system, tog og personale bliver testet, udrulles systemet i resten af Danmark frem til senest 2030.


Fakta om det nye signalsystem:
Banedanmark er i gang med at skifte de gamle signalanlæg i Danmark med et nyt moderne, it-baseret signalsystem ERTMS (European Rail Traffic Management System)
Signalsystemet tages i brug i resten af Danmark frem mod senest 2030


De næste strækninger forventes at være:



  • Struer-Thisted (2020)

  • Langå-Struer-Holstebro (2021)

  • Køge-Næstved og Næstved-Rødby (2021)