KTF Transmision
NYHEDER 28. FEB 2023 KL. 11:29

Nyt signalsystem giver færre fejl og forbedrer S-banens punktlighed

Af: kollektivtrafik


Efter overgangen til det nye signalsystem, CBTC, på S-banen i Hovedstadsområdet, er antallet af forsinkelser, som Banedanmark er ansvarlige for, dalet til laveste niveau i 10 år


I 2022 blev de sidste tre strækninger på den københavnske S-bane koblet på det nye signalsystem, CBTC. Få måneder efter, at strækningerne til Køge, Frederikssund og Høje Taastrup, som de sidste gik over til det nye signalsystem, kan det aflæses i punktlighedstallene, som viser, hvor mange tog og passagerer, der bliver forsinket.

Banedanmark peger på, at antallet af forsinkelser på den københavnske S-bane ikke har været lavere siden 2013, hvor Banedanmark overgik til den nuværende måde at måle punktlighed på.

I januar 2023 lå togpunktligheden på 96,9 procent, og af de 3,1 procent tog, der blev forsinket, var Banedanmarks andel af forsinkelserne på 0,6 procentpoint. Heraf påvirkede signalerne punktligheden med 0,25 procentpoint.

- Punktligheden på S-banen ligger nu på niveau med metroen på grund af det nye signalsystem - og det er på et ikke-indhegnet togsystem, der passerer både by, mark og skov, siger Hakon Iversen, der er administrerende direktør i Banedanmark.

- Og så er det til gavn for over 100 millioner passagerer om året, siger han videre.
 
Investeringerne giver igen
Det nye signalsystem er baseret på det såkaldte Communication Based Train Control (CBTC). Systemet er den nyeste generation af signalsystemer til bybaner, og bruges flere steder i verden - herunder New York, Paris, London og Madrid.

- På S-banen kører der tog gennem det centrale afsnit hvert andet minut. For at vi kan gøre det - også i myldretiden, hvor mange stiger på og af - så er det nødvendigt med et effektivt og stabilt signalsystem. Og man kan ikke blive andet end glad over at se, at færre tog og færre passagerer bliver forsinket på en bane, der i forvejen havde en høj punktlighed, siger trafikdirektør Peter Svendsen fra Banedanmark.

Beslutningen om at udskifte signalsystemet på S- og fjernbanen blev truffet i 2009, da de eksisterende signaler nærmede sig deres udløbsdato og medførte stadig flere forsinkelser. Første strækning, der blev taget i brug, var mellem Jægersborg og Hillerød i 2016, og de sidste strækninger overgik til det nye signalsystem sidste efterår.

- Hver gang, vi stiger på S-toget, høster vi frugten af de mange års planlægning og forberedelse, det krævede at gennemføre signaludskiftningen. Det nye signalsystem leverer - sammen med alle de kolleger, der hver dag drifter, optimerer og betjener det nye system - en punktlighed, der gør S-banen til en af de bedst kørende bybaner i verden, siger Janus Steen Møller, der er direktør i Signalsystemer i Banedanmark.


Interesserede kan læse mere om det nye signalsystem på S-banen her:

Interesserede kan læse mere om punktlighed på jernbanen her:


 





















































Punktlighed og ansvar for forsinkelser:



 



Årsmål - i procent



Januar 2023 - i procent



S-banen                   



 



 



Kundepunktlighed



92,4



96,6



Togpunktlighed              



93,9



96,9



 



 



 



Ansvarsfordeling



Banedanmark               



2,5



0,6



DSB                         



2,5



0,6



Eksterne forhold            



1,1



1,9




 

(Kilde: Banedanmark)

Tog og jernbaner