Odense Letbane mangler passagerer til at kunne holde budgettet
Af: kollektivtrafik
Odense Letbane har behov for et betydeligt ekstra tilskud til driften i både 2023 og 2024. Det har letbaneselskabets formand og direktør meddelt selskabets ejer, Odense Kommune, på et foretræde for Økonomiudvalget onsdag 23. august. Det er et lavere passagertal og lavere indtægter pr. passager end forventet, der har skabt behovet for et ekstra driftstilskud
I forhold til de prognoser, der har ligget til grund for letbanens hidtidige driftsøkonomi, mangler der 58 millioner kroner i 2023 og 89 millioner kroner i 2024 for at få økonomien til at hænge sammen.
- Det er en ærgerlig og dybt beklagelig situation. Selv om vores passagertal siden driftsstarten har ligget under prognoserne, så har vi hele tiden haft en forventning om, at kurven ville bevæge sig i den rigtige retning. Men det lader vente på sig, siger Jesper Rasmussen, der er bestyrelsesformand for Odense Letbane.
På det seneste har tabet af passagerer været forstærket af det flere uger lange driftsstop på grund af løse og usikre facadeankre til letbanens luftledninger.
- Indtil nu har vores budgetlægning i vid udstrækning været baseret på prognoser. Dét var vores bedste bud i mangel på fyldestgørende driftserfaring. Nu har vi taget hul på år to som driftsselskab, så nu går vi fra prognoser til realiserede tal, siger Jesper Rasmussen.
I det nye estimat forventer Odense Letbane cirka 5,3 millioner passagerer i 2023. Heri er indregnet et forventet tab på mindst en halv million passagerer som følge af driftsstoppet i juni-juli. I 2024 forventer letbanen 6,4 millioner passagerer, hvilket svarer ti en fremgang i forhold til 2023 på 5-10 procent, korrigeret for tabet fra driftsstoppet.
Prognoser holder mellem Tarup og IKEA
Letbanens realiserede passagertal for det første driftsår viser, at den nordligste del af strækningen, der går fra Tarup til IKEA, har et passagertal, som ligger på 80 procent af letbanens endemål, når Nyt OUH er åbnet.
Til gengæld ligger tallene for den sydlige del mellem Bilka og Hjallese Station betydeligt under. Især stationerne ved SDU ligger markant under prognoserne. Det samme gælder Parkering Odense Syd (Park & Ride) og Hjallese Station.
- Tallene viser, at vi har noget at arbejde videre med. I de centrale områder, hvor byudviklingen er længst fremme, har man taget letbanen til sig. Men vi har udfordringer i syd, hvor vi først og fremmest afventer åbningen af Nyt OUH, siger Jesper Rasmussen og understreger, at sygehuset ikke alene lukker hullet i letbanens passagertal.
- Der skal yderligere indsats til. Et eksempel er vores nye QR-billet, som vinder godt frem med stigende salgstal - ikke mindst i weekenderne. Samtidig foreslår vi nu, at Odense Kommune nedsætter en task force, hvor man inddrager eksterne eksperter og erfaringer fra udlandet sammen med vores lokale aktører i Odense. Opgaven bliver at komme med anbefalinger, der kan sikre en velfungerende og bæredygtig kollektiv trafik i Odense, siger Jesper Rasmussender understreger, at de udfordringer - men også muligheder - som den kollektive transport i Odense står med, er større, end den enkelte aktør kan løse.
- Det er en fælles opgave. Og det kan lykkes. Det er jeg overbevist om, men det tager længere tid end forventet, og det vil måske kræve mere, end de løsninger, vi står med i dag, siger Jesper Rasmussen.
Grafen viser, at letbanens aktuelle passagertal mellem Tarup og IKEA ligger på godt 80 procent af endemålet - når Nyt OUH er i drift. Til gengæld halter tallene på strækningens sydlige del. (Grafik: Odense Letbane)
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET