Prisen dumpes på mulige nye fjernbusruter
Af: Mikael Hansen
Lynbussen lover fjernbusrejser til København fra Aarhus og Esbjerg til væsentlig lavere priser end konkurrenterne Men der er endnu et stykke vej til, at passagererne kan gøre brug af de ekstraordinært billige tilbud
Når man slår på op på netsiden lynbussen.dk, ser det hele meget fint og indbydende ud. Man kan komme meget billigt fra den ene anden af landet til den anden med Lynbussens fjernbusruter. På forsiden fortælles der dog ikke, hvor Lynbussen præcis kører. Så trykker man på ”Køreplaner” og bliver måske lidt skuffet. Lynbussen starter først kørslen 17. juli 2020 på de to ruter Aarhus-København og Esbjerg-København.
Priserne er lave og ganske standardiserede, 100 kr. er den billigste pris, man kan opnå. 125 kr. er standardprisen for de korteste strækninger, som skal være mindst 75 km. Den højeste pris er 300 kr. for en tur/retur billet mellem Esbjerg og København.
Lynbussens priser ligger et godt stykke under konkurrenternes.
Af køreplanerne for de to ruter forstår man, at der er standsningssteder i ni danske byer, men kun standsningsstederne i Aarhus og København er angivet mere præcist – Aarhus Musikhus, H. Jensens Plads og DGI-byen i København. De øvrige er kun angivet med byens navn.
Hvem der står bag Lynbussen, fremgår ikke af hjemmesiden, men der er dog et telefonummer, et CVR-nummer og en adresse i Højbjerg i det sydlige Aarhus – en privatadresse.
Hvis man forsøger at bestille en billet på Lynbussens e-handelsside på hjemmesiden optræder ruten Aarhus-København, men ikke Esbjerg-ruten. Derimod er der en rute mellem Holstebro-København over Herning og Vejle. Man kan dog ikke vælge en rejsedato og kan dermed ikke færdiggøre købet af billet. Det fremgår heller ikke på siden, at ruterne endnu ikke er i gang og heller ikke, at der er tale om en testside under opbygning. Måske kan man også købe en billet i bussen, men det fremgår ikke.
Hvis man slår op på Lynbussen på Facebook, får man helt andre oplysninger, blandt andet om en rute mellem Sønderborg og København samt om mulige fjernbusruter fra fynske destinationer til København, men ingenting om Aarhus -København eller Esbjerg-København.
Uklarhed om starttidspunkt
I en artikel på TV2Fyn fra 10. juni 2020 udtalte vognmand Steen Petersen, Lynbussen, at de to første fjernbusruter kører de første ture fredag 19. juni 2020, og at standsningsstedet i Odense var Ørbækvej 100, Odense SØ.
Informationsportalen kollektivtrafik.dk har ringet op til Lynbussens telefonnummer for at få rede på de mange modstridende informationer.
Vognmand Steen Petersen fortæller, at årsagen til udskydelsen af driftsstarten er, at tilladelserne endnu ikke er på plads. Hvornår de kan være klar, kan han ikke sige noget om, men han regner med, at de er klar til den 17. juli.
-Vi var egentlig klar til at køre 19. juni, men vi skal selvfølgelig have tilladelserne i hus først.
Når man ser på Lynbussens hjemmeside, må man tro, at I allerede kører nu. Hvorfor fremgår den korrekte startdato ikke af forsiden?
- Det giver jeg dig ret i, at det er en fejl. Det retter vi med det samme.
I skrivende stund fem dage efter samtalen med Steen Petersen er forsideteksten stadig den samme.
Tilladelserne mangler stadig
Informationsportalen har forespurgt Færdselsstyrelsen, om Lynbussen råder over tilladelser til fjernbuskørsel på det CVR-nummer, der er angivet på hjemmesiden. Det har de ikke. Det fremgår endvidere af en søgning på Færdselsstyrelsen register over tilladelser til vognmandskørsel, at Lynbussen heller ikke råder over en tilladelse til erhvervsmæssig personbefordring, og det er forudsætning for at kunne få en fjernbustilladelse. Der skal altså være to tilladelser på vej til Lynbussen.
Det fremgår desuden af Færdselsstyrelsens svar, at et firma godt være rejsearrangør uden af have de to typer tilladelser, men så skal de vognmænd, der kører for dem, have tilladelserne.
Steen Petersen oplyser, at han ikke selv skal køre ruterne, men at han indlejer vognmænd og dobbeltdækkerbusser, 4 i Aarhus, 1 i Esbjerg og 2 på Sjælland. Det fremgik af samtalen med Steen Petersen, at han satser på selv at have tilladelserne.
Steen Petersen fortæller, at han satser på effektive køreplaner med god busudnyttelse, og at han skal have en belægning på 50 procent for at forretningen kan løbe rundt.
- Pengene skal helt klart tjenes fredag og søndag, siger han.
Han er også klar til hurtigt at udvide rutenettet. Her beder han på hjemmesiden om kunderne hjælp til at fastsætte de næste destinationer.
En del forberedelser udestår
Steen Petersen har tidligere forsøgt sig på fjernbusmarkedet, men uden held. Det seneste forsøg i 2013 stoppede efter få dages drift, fordi Steen Petersen blev syg.
- Mit helbred er ikke for godt, men jeg har heldigvis dygtige folk i organisationen. Når vi først er i gang, skal jeg kunne arbejde én dag om ugen, siger Steen Petersen.
Inden 17. juli forestår et større arbejde med at få orden på Lynbussens markedskommunikation på hjemmesiden og Facebook. Der er brug for en præcisering af, hvilke ruter der er tale om, hvor busserne holder i de forskellige byer, hvordan man køber en billet m.v.
Billetter og takster Fjernbustrafik
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET