Grøn Transport-konference på transportmesse: Producenter og leverandører er klar - politikerne er bagefter
Af: Jesper Christensen
Transportmessen i Herning i sidste uge havde udvidet sit tilbud til transportfolk med flere informative initiativer - eksempelvis en to-dages konference, der satte fokus på Grøn Transport. På førstedagen var det først og fremmest løsninger til den kollektive transport, der var i centrum
Som oplæg til en politisk debat mellem fire folketingspolitikere kom en række oplægsholdere på podiet, hvor de på hver deres måde gjorde det klart for tilhørere og politikere, at løsningerne holdt klar, hvad enten det var biogasbusser, el-busser eller løsninger med brint. De gjorde også klart, at den aktuelle danske afgiftspolitik på en lang række området spænder ben for at lægge nye køreplaner mod en mere bæredygtig transport. Et centralt spørgsmål lød: Hvorfor bliver bæredygtig biogas belagt med større afgift end fossil dieselolie.
Med oplægsholdernes indlæg blev fire folketingspolitikere budt op til “dans” af konferencens moderator Cecilie Beck.
Med udgangspunkt i oplæggene og spørgsmål fra tilhørerne holdt hun de fire politikere på sporet.
De måtte en efter en vedgå, at der sker meget uden for deres verden, når det handler om bæredygtige tiltag og løsninger.
Deres politiske ståsted afgjorde, hvor hurtige de var villige til at tage fat. Og så var det, at valgkampen gik i gang.
De var alle villige til at se på, hvordan betingelserne kunne ændres i en mere bæredygtig retning - også det med afgifterne. Men hvornår? - efter valget. Og hvordan? - det må tiden vise.
Men de viste alle - Dansk Folkeparti’s Claus Kvist Jørgensen, Venstre’s Kristian Pihl Lorentzen, Socialdemokraterne’s Rasmus Prehn og Enhedslisten’s Søren Egge Rasmussen - vilje til at gøre et eller andet.
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET