KTF Transmision
NYHEDER 25. SEP 2024 KL. 17:00

Regionsråd godkender aftale om indkøb af batteritog

Af: kollektivtrafik


Regionsråd godkender aftale om indkøb af batteritog
Sådan kommer de nye tog til at se ud. De forventes på skinner i slutningen af 2028 - dog uden luftledninger og pantografer. (Modelfoto: Stadler Bussnang AG)

Passagererne på den nyrenoverede Østbanen og Tølløsebanen kan se frem til at køre i 14 nye, moderne batteri-elektriske tog med blandt andet toiletter, borde og wi-fi. Samtidig skal størstedelen af Region Sjællands busser fremover køre på grøn energi i stedet for diesel. Det besluttede et flertal i regionsrådet i Region Sjælland tirsdag i denne uge


Regionsrådets beslutning betyder, at Region Sjælland stiller garanti for Lokaltogs optagelse af en byggekredit til indkøbet af 14 moderne batteritog på én milliard kroner.


Derudover skal knap en tredjedel af regionens busser omstilles til batteri-elektrisk i forbindelse med et kommende udbud. De nye grønne batteri-elektriske tog og busser skal erstattet de dieselkøretøjer, der kører i dag.


De nye batteritog udgør cirka halvdelen af alle togene på regionens lokalbaner og vil nedsætte CO2-udslippet med over 50 procent.


- Det er en markant milepæl i den grønne omstilling og en styrkelse af den regionale kollektive trafik, der binder vores region sammen på kryds og tværs, siger regionsrådsformand Trine Birk Andersen (S) og fortsætter:


- Jeg er stolt over, at vi kan give passagererne nye, grønne og topmoderne transportmidler, der forhåbentlig vil få endnu flere til at benytte den kollektive trafik.


Topmoderne tog med større komfort
De nye batteritog vil gavne klimaet og passagererne, der kan se frem til mere komfort og funktionalitet. Region Sjællands politikere har været opsatte på, at de nye tog skal være et skridt fremad. Ønskerne er fastlagt sammen med Lokaltog, som står for selve anskaffelsen af de nye tog, og har ligget til grund for udbuddet.


De nye tog indeholder blandt andet el- og internetstik, borde og toiletter. Desuden kan de kan køre 160 kilometer i timen, så de skiller sig ud fra mere almindelige lokalbanetog.


De nye batteritog vil være et led i at fremtidssikre og gøre det vigtige regionale hovednet af lokalbaner og buslinier mere attraktivt. Dette aspekt lægger Christian Wedell-Neergaard (K), der er formand for Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde, vægt på.


- Det regionale hovednet af lokalbaner og buslinier er afgørende for mange borgere overalt i regionen lige fra Lolland til Odsherred - og fra Slagelse til Køge. De sørger for transporten mellem de større byer - og indtil de større byer - ikke mindst er de vigtige for vores unge, siger Christian Wedell-Neergaard og fortsætter:


- De nye moderne togsæt vil gøre det endnu mere attraktivt at tage toget. I kontrakten indgår muligheden for anskaffelse af yderligere 10 togsæt, og det giver en række fremtidige muligheder.


Batteritogene erstatter ældre dieseltog fra 1997 og forventes indsat på Østbanen og Tølløsebanen i slutningen af 2028.


De nye batteribusser vil blive indsat på en række buslinier spredt over regionen i årene frem mod 2027. Fra sommeren 2027 vil cirka to trediedele af Region Sjællands busser være omlagt til batteri-elektriske busser.



Lidt fakta om den politiske beslutning:


Nye batteritog



  • Region Sjælland har ansvaret for de fire lokalbaner: Østbanen, Tølløsebanen, Odsherredsbanen og Lollandsbanen

  • Lokaltog varetager driften og anskaffelsen af de nye togsæt

  • De 14 nye batteritog erstatter de gamle dieseldrevne IC2 togsæt og tre indlejede desiro-togsæt

  • De nye batteritog forventes at være klar til drift i slutningen af 2028

  • I den indgåede kontrakt indgår en option på yderlige ti togsæt. De nye togsæt kommer fra den schweiziske togleverandør Stadler


Omlægning af buslinier til batteri-elektrisk



  • Region Sjælland omlægger løbende busdriften til el-drift startende med Danmarks første batteri-elektriske regionale buslinie 230R med en beslutning i 2020

  • Omstillingen sker i forbindelse med, at Movia udbyder busdriften på de forskellige linier. Fra sommeren 2027 vil ca. to trediedele af Region Sjælland busser være omlagt til batteri-elektriske busser


Det regionale hovednet



  • Det regionale hovednet består af de største buslinier og lokalbanestrækningerne. Kernen er R-nettet bestående af 11 buslinier og tre lokalbaner, som er kendetegnet ved høj frekvens og direkte kørsel mellem de større byer i regionen. Det af regeringen nedsatte ekspertudvalg om kollektiv mobilitet fremhæver hovednettene, som værende en vigtig del af den fremtidige kollektive trafikbetjening





Mobilitet Tog og jernbaner