KTF Transmision
NYHEDER 24. OKT 2018 KL. 22:25

Rejseplanen runder 20 år med over én million daglige søgninger

Af: kollektivtrafik


Rejseplanen runder 20 år med over én million daglige søgninger
I 1991 lavede DSB en prototype af en Rejseplanlægger med tider og priser mellem de 33 største byer i Danmark – alt sammen på en 1,2 mb floppydisk.

App’en, der var først, da Apple Watch kom til Danmark, og som er mange hundrede tusinde danskeres daglige trafikale sporhund, når det gælder om at komme hurtigst, nemmest og bedst frem fra dør til dør, fylder 20 år. Rejseplanen nærmest overgår sig selv som digital og folkelig succes med over én million daglige søgninger


Rejseplanen er på vej videre, for hele Danmarks mobilitet skal styrkes endnu mere. Derfor arbejdes der intenst på at få bycykler, indenrigsfly, delebiler, taxier, samkørsel med mere med i planen.


 
Der er sket meget siden disketter og den flere hundrede siders trykte køreplan viste togtider til medarbejderne i DSBs Kundecenter. I dag kan alle og enhver få trafikale realtider på mobil eller Apple Watch med push-beskeder, hvis der er uheld, sporarbejde, ændrede afgangs- og ankomsttider, nye forbindelser, sporskifte med videre.



Forrest på mobilen



Trafik, trafikinformation og køreplaner er noget, der skal fungere. En form for menneskeret på de danske breddegrader, som Rejseplanen har sørget for gennem to årtier - næsten parallelt med opstarten af World Wide Web i 1994 - og da internettet tog fart forbrugermæssigt. I dag har Rejseplanen vokset sig til at være en central trafikal aktør, når offentlige myndigheder og virksomheder som Vejdirektoratet, DMI, DSB og Banedanmark løbende henviser til i trafikale eller vejrlige tilspidsede situationer. Rejseplanen er i dag danskernes fjerde mest benyttede app - kun overgået af Facebook, Messenger og MobilePay.
 
I den digitale app-verden udspilles en nærkamp om teknologi og opmærksomhed, hvor det at se sig tilbage og gøre sig nogle historiske tanker ikke nødvendigvis er foreneligt. Men ifølge Christina Hvid, som siden 2013 har været administrerende direktør for Rejseplanen A/S, er det værd at tage tilbageblik og se på, hvorfor så mange har Rejseplanen liggende forrest på deres mobiltelefoner.
 
Motivere bilister til at køre sammen med andre


- Vores strategi er, at Danmark skal være det nemmeste, hurtigste og smarteste land at rejse i med kollektiv trafik og med Rejseplanen som den digitale sammenhængskraft, siger Christina Hvid og fortsætter:


- Hvis vi havde haft en anden strategi, som for eksempel også at være den bedst designede app med hippe features i stedet for at dele og sprede al den trafikinformation, vi samler ind fra danske trafikvirksomhederne for herefter at servere og gøre informationen nem, hurtig og brugervenlig for kunderne, så havde Rejseplanen i dag måske ikke kunnet fejre sine 20 år med så rank en ryg.
 
Hun håber, at Rejseplanen i fusionen med andre tjenester kan være med til at skrue ned for den private biltrafik og dermed gøre bilister til motiverede mobilister med den kollektive trafik - til gavn for miljøet og fremtidige generationer.
 


Kort om Rejseplanen



  • 90 procent af danskerne kender Rejseplanen, mens 75 procent af danskerne bruger Rejseplanen

  • Rejseplanen viser over én million daglige og over 35 millioner månedlige rejseopslag

  • På enkeltstående travle dage stiger rejseopslagene med cirka 30 procent, og derfor vises op til 1,5 millioner rejsesøgninger ved for eksempel snestorm eller uforudsete hændelser i trafikken

  • Rejseplanens app er downloadet over 3,7 millioner gange

  • Rejseplanens åbne data bruges af over 500 andre virksomheder - for eksempel Google, Apple og kinesiske Baidu

  • Bornholmerne kan med app’en købe busbilletter via MobilePay

  • Nordjyderne er med til at teste fremtidens version af Rejseplanen, MinRejseplan, med andre transport- og mobilitetsformer end den almindelige kollektive trafik, eksempelvis med taxi, Plustur, og samkørsel sammen med køb af billet via app’en

  • Ved den netop afholdte verdenskongres for intelligente transportløsninger i sidste måned i København udviklede Rejseplanen en københavner-version af MinRejseplan, hvor delebiler og bycykler også var integreret til ære for de mange udenlandske deltagere på kongressen

  • I løbet af 2019 bliver MinRejseplan integreret i Rejseplanen