KTF Transmision
NYHEDER 25. OKT 2018 KL. 11:49

Fjernbussen er blevet elektrisk

Af: kollektivtrafik


Fjernbussen er blevet elektrisk

Den tyske mobilitetskoncern, FlixBus, der også står for en række fjernbusruter i Danmark, kører ud med den første 100 procent elektriske fjernbus på en rute mellem Frankfurt og Mannheim i Tyskland. Tidligere på året kørte FlixBus ud med en el-bus på en fjerbusrute mellem Paris og Amiens i det nordvestlige Frankrig. Strømmen til den tyske el-fjernbus bliver leveret af Greenpeace Energy


- Vi vil være med til at skabe fremtidens transportformer. Selvom elbusser på nuværende tidspunkt er meget dyrere at købe end traditionelle busser, så er vi overbeviste om, at denne investering vil betale sig i det lange løb, både for vores virksomhed, vores kunder og miljøet. Som udbyder viser vi, at dette er et potentielt vendepunkt inden for persontransport, siger André Schwämmlein, der er grundlægger og administrerende direktør ved FlixBus.



Samarbejder med Greenpeace Energy om 100 procent ren strøm
Den tyske Flix-elbus vil køre tur-retur to gange om dagen, og stopper ved Frankfurt Lufthavn og Heidelberg på sin tur fra Frankfurt til Mannheim. FlixBus’ partnerskab med Greenpeace Energy sikrer, at bussen kører på ren energi ud fra Greenpeace’s kriterier. 50 procent af Greenpeace Energy kommer fra vindenergi. På el-bussens første år i drift vil den spare omkring 82 ton CO2-emmisioner sammenlignet med en bus med forbrændingsmotor. Det viser et studie udført af klimaorganisationen atmosfair.  


- Vores mål er at overbevise flere om at vælge kollektiv transport eller at dele bil eller cykel. Det er ikke nok blot at gå over til biler med elektriske motorer, siger Sönke Tangermann, der er bestyrelsesmedlem for Greenpeace Energy.


Bussen vil oplade en eller to gange om dagen samt i løbet af natten via en ladestation på Mannheim centrale busstation eller en midlertidig ladestation i Frankfurt. Hver ladestation har et output på 80 kilowatt.


FlixBus har også et partnerskab med klimaorganisationen atmosfair, som leverer en platform til FlixBus’ CO2-neutrale billetter. De giver passagererne mulighed for at kompensere for deres CO2-udledning på alle FlixBus rejser over hele verden.



FlixBus kører forud i fremtidens langdistance-mobilitet
FlixBus har markeret sig som en af de mest miljøvenlige transportformer i Europa og USA takket være en moderne busflåde og høj udnyttelsesgrad. De, som eksemelpvis vælger at køre med en FlixBus, sparer ifølge selskabet 80 procent CO2-udledninger sammenlignet med en tur i bil. FlixBus henviser til et studie fra Institute for Energy and Environmental Research Heidelberg.


- Der er to sideløbende trends på transportområdet: På den ene side bliver folk mere mobile, men på den anden side bliver de også mere bevidste om de konsekvenser, som det kan have for miljøet at køre i private biler. Vores mission i FlixMobility er at give passagerer muligheder for bæredygtige, miljøvenlige rejser, der passer til det behov, som rejsende har i Europa og USA - og i fremtiden endnu flere regioner. Vi tror på, at komfortabel, nem og grøn transport kan være tilgængeligt for alle, siger André Schwämmlein fra FlixBus.



Udvalgte fakta om FlixBus:



  • FlixBus har kørt indenrigs i Danmark siden foråret 2017. Selskabet samarbejder med 20 lokale, danske busvognmænd

  • Globalt har mobilitetsudbyderen 300.000 daglige forbindelser til over 2.000 destinationer i 29 lande

  • FlixBus er en kombination af et tech-startup, en e-handelsplatform og et transportfirma. 

  • FlixTeamet håndterer netværksplanlægning, kundeservice, kvalitetsstyring, marketing/salg, samt billetsalg, prissætning og forretningsudvikling, mens lokale buspartnere - ofte familiedrevne virksomheder - er ansvarlige for den daglige rutedrift af de grønne FlixBusser