KTF Transmision
NYHEDER 17. FEB 2022 KL. 09:41

Spadestik til nyt busdepot er også en grøn milepæl for bustrafikken i Aalborg

Af: kollektivtrafik


Spadestik til nyt busdepot er også en grøn milepæl for bustrafikken i Aalborg
Steen Rügge, Per Clausen og Søren Kusk tog det første spadestik og ser frem til, at det nye depot står klar og til at få de mange nye el-busser ud i trafikken.

Første spadestik til et nyt busdepot i Aalborg er et stort skridt på vejen mod en grøn omstilling af den kollektive trafik i Nordjylland. Det nye depot skal huse de over 100 nye el-busser, der indsættes på bybusruterne i Aalborg og 14 el-drevne BRT-busser, der skal indsættes på Aalborgs nye Plusbusforbindelse


Om man ligefrem kommer til at høre fuglekvidder, når de gamle larmende dieselbusser på bybusruterne i Aalborg bliver skiftet ud med el-busser, må tiden vise. En ting er dog sikkert. De nye busser larmer stort set ikke, og de udleder ikke forurenende partikler, når de kører rundt i byen. Det vil kunne mærkes på eksempelvis luftkvaliteten og støjen i det centrale Aalborg. De nye busser er dermed en gevinst for alle - ikke kun for dem, der bruger busserne i det daglige.


Udskiftningen af de mange bybusser er et stort skridt på vejen mod en grøn omstilling af den kollektive trafik i Nordjylland. Udskiftningen sker af to omgange. Første omgang er i august i år, mens anden omgang er til sommer næste år. Når det sidste skift sker, bliver Aalborg den største by i Danmark med en busdrift, der er 100 procent drevet på grøn el. Det vækker stor glæde hos Per Clausen (Enhl.), der er rådmand i forvaltningen for Klima og Miljø i Aalborg Kommune


- Der er ingen tvivl om, at de mange biler på vejene påvirker klimaet i en negativ retning. Luftforureningen belaster miljøet og skaber store sundhedsproblemer i byerne. Det er derfor afgørende, at de nuværende og kommende borgere i Aalborg har et grønt alternativ til bilen. Det får de nu, og det er et stort skridt i den rigtige retning, siger han.


Aalborg Kommune har generelt meget ambitiøse mål for klima og bæredygtighed og har derfor fokus på den grønne omstilling. Ikke kun i forhold til bybusserne. Det samme har Nordjyllands Trafikselskab (NT), som varetager de administrative opgaver i forhold til den kollektive trafik i Nordjylland på vegne af de nordjyske kommuner og Region Nordjylland. NT har allerede omstillet en stor del af busserne til grønne drivmidler, så hovedparten af de regionale busser og ekspresbusserne i dag kører på HVO og gas og enkelte på brint. Flere følger i de kommende år, i takt med at kørslen på de forskellige ruter kommer i udbud.



Grønt fokus og stordriftsfordele
I dag deles busoperatørerne Arriva Danmark A/S og Keolis Danmark A/S om at køre bybusruterne i Aalborg for NT og Aalborg Kommune, men til sommer bliver det anderledes. Der samles alle bybusruter under Tide Bus Danmark, og det bliver første gang, at Tide Bus skal køre ruter i Nordjylland. Selskabet er ejet af den over 100 år gamle norske koncern Tide AS, der er Norges næststørste virksomhed indenfor persontransport.


Tide Bus Danmark har eksisteret siden 2008. Selskabet står eksempelvis for busdrift i Odense, Esbjerg og Herning, og har en del erfaring med både busdrift og el-busser. Tide Bus har ligesom Aalborg Kommune og NT et ønske og en strategi om at blive en del af den grønne omstilling inden for kollektiv trafik. Da Tide Bus vandt udbuddet om kørslen med alle bybusser i Aalborg, var det derfor en milepæl i forhold til selskabets grønne ambitioner.


- Udover at være den økonomisk største kontrakt, Tide Bus Danmark nogensinde har vundet, bidrager den nye kontrakt med NT også til, at vi nu bliver en stor bidragsyder til den grønne omstilling, siger direktør for Tide Bus Danmark, Steen Rügge.


Der er ikke kun grønne gevinster, men også en række stordriftsfordele med, når al bybuskørsel samles hos en enkelt vognmand. Der er kun behov for én administration, ét busværksted, én vaskehal og ét område med velfærdsfaciliteter til chauffører og øvrige ansatte. Der er ingen af de nuværende busdepoter, der er så store, at de kan rumme de mange busser og chauffører, og ingen af dem har den infrastruktur til opladning af busserne, der skal til. Derfor bliver der bygget et helt nyt busdepot i det sydlige Aalborg, hvor der er plads til det hele, hvor der er ladestandere til busserne, og hvor alle stordriftsfordelene kan høstes.


Det er Tide Bus, der er bygherre på det nye busdepot, og Steen Rügge, glæder sig over, at det nye depot bliver grønt på flere områder.


- Depotet bliver miljøcertificeret, der bliver affaldssortering, og den nye vaskehal til busserne kommer til at vaske med en blanding af genbrugs- og regnvand. Derudover kommer de biler, som chaufførerne bruger, når de skal ud at bytte vagt på endestationerne, til at køre på el ligesom busserne, siger han.


En anden miljømæssig fordel er placeringen af depotet. Jo kortere busserne skal køre, før de er ude på deres rute, jo bedre, for så bruger de mindst mulig energi. Derfor ligger det nye depot et strategisk godt sted med placeringen tæt på det nye universitetshospital i Aalborg, som bliver endestation for Aalborgs nye BRT-forbindelse, Plusbus.



Plusbus mindsker trængsel
Hvis man har været i Aalborg gennem de sidste to år, har man ikke kunnet undgå at lægge mærke til den store forandring, som byen og den kollektive trafik gennemgår. Tilblivelsen af Danmarks første egentlige BRT-forbindelse er godt på vej, men byggeriet og vejarbejdet på mange af de meget færdselstunge strækninger i det centrale Aalborg har ikke været lutter røde roser. Både biler og busser har skullet finde andre veje, og det har presset de i forvejen trængselsramte hovedfærdselsårer i Aalborg. Når Plusbusbyggeriet står færdigt i løbet af 2023, er bestyrelsesformand i NT og medlem af Aalborg Byråd, Søren Kusk (S), ikke i tvivl om, at det bliver en stor gevinst for Aalborg.


- Det er som med historien om den grimme ælling, der måtte gå så frygtelig meget igennem, før den blev en stor flot svane. Der er rigtig mange, der er ved at være trætte af de mange vejarbejder og omkørsler, og det er forståeligt. Men jeg er overbevist om, at Plusbusforbindelsen bliver et kæmpe aktiv for både Aalborg og den kollektive trafik, når den står klar næste år, siger Søren Kusk.


Han og rådmand Per Clausen er enige om, at det er vigtigt med en velfungerende kollektiv trafik. Uden den ville vi drukne i biler og trængsel i byerne. Og uden den ville mange have meget svært ved at komme i skole, på arbejde og til deres fritidsaktiviteter. Derfor er det nødvendigt at tænke i nye baner og investere i fremtiden, så Aalborg og Nordjylland er på forkant og udvikler sig på transportområdet, så der også er gode forhold for de kommende generationer.



Stor besparelse
Kontrakten på kørslen af Aalborgs bybusser og Plusbusser har en samlet værdi af 2,3 milliarder kroner hen over en 10-årig kontraktperiode. Det er mange penge, men faktisk betyder den nye kontrakt, at Aalborg Kommune kommer til at spare 8,4 millioner kroner årligt i forhold til de nuværende kontrakter. Det er et godt eksempel på, at miljøhensyn og sund økonomi sagtens kan gå hånd i hånd. Det er også et fingerpeg om, at den grønne omstilling på transportområdet kommer til at accelerere i de kommende år. Ikke kun i Nordjylland, men i hele Danmark.


Kontrakten med den store værdi løber over mindst 10 år med en mulighed for forlængelse i yderligere 6 år. Kontraktbeløbet skal blandt andet dække indkøb af 107 nye bybusser og 14 nye BRT-busser, der skal køre på Plusbusforbindelsen. Busserne fordeler sig over tre forskellige typer med 40 styk 12 meter lange busser fra kinesiske Golden Dragon, 67 styk 13,5 meter-busser fra belgiske Van Hool og 14 styk 24,5 meter busser fra Solaris fra Polen. Tide Bus kører i forvejen med 31 busser i Esbjerg fra Golden Dragon og har gode erfaringer med dem. De to andre mærker har været brugt i Danmark i årevis, og dem er der også gode erfaringer med.


Steen Rügge, Per Clausen og Søren Kusk tog det første spadestik og ser frem til, at det nye depot står klar og til at få de mange nye el-busser ud i trafikken.


BRT Trafikselskaber