Statslige puljer skubber på den grønne omstilling
Af: Redaktionen
De statslige støttepuljer er ilt og energi til udviklingen af den kollektive trafik i hele landet. I øjeblikket kan der søges til grøn omstilling af bus og flextrafikken og til busfremkommelighed. Puljerne har indtil videre været målrettet bustrafikken, men kan også spille en vigtig rolle for den grønne omstilling af flextrafikken.
Trafikstyrelsen afholdt den 15. maj 2023 et dialogmøde om statens puljer til bus og flextrafikken. Der blev både kigget bagud på, hvordan Trafikstyrelsens puljer er blevet brugt hidtil og fremad, hvordan landets kommuner, regioner og trafikselskaber kan søge om midler til udvikling af deres trafik i de kommende ansøgningsrunder. De aktuelle puljer – Grønne busser og grøn flextrafik og Busfremkommelighed i hele landet – var senest blevet brugt til at medfinansiere nogle meget lovende projekter med elektrificering af bustrafikken i Nordjylland, på Bornholm og i Region Hovedstaden (50 mio. kr.) samt busfremkommelighed i 12 forskellige kommuner fordelt over hele landet.
- Det er meget vigtigt, at der fortsat er kommunalt og statsligt fokus på projekter, der er med til at løfte og udvikle den kollektive trafik. Forbedret busfremkommelighed er en investering i fremtiden som er med til at sikre flere passagerer en hurtig, komfortabel og forudsigelig rejse. Eksempler fra Odense og Aalborg kommuner viser, at buspuljerne – sammen med 50 pct. kommunal egenfinansiering – virkelig kan gøre en forskel for udviklingen af den kollektive transport vurderer Lasse Repsholt fra Dansk PersonTransport.
Næste skridt: Flextrafik
Mens der siden 2019 er sket en løbende elektrificering af den kollektive bustrafik, er udviklingen gået væsentligt langsommere for flextrafikken med små personbiler og de karakteristiske liftbusser, der er indrettet til kørestolsbrugere. Her kan puljerne gøre en forskel og skubbe udviklingen, mener Dansk PersonTransport, der præsenterede sine synspunkter for Trafikstyrelsen og de andre mødedeltagere den 15. maj.
- Vi kan se fra taximarkedet, at de almindelige personbiler på el snart har en pris, rækkevidde og ladehastighed, hvor de kan løse mange opgaver til en konkurrencedygtig pris. Det samme kan også gøre sig gældende i flextrafik, men vi mener der skal indbygges incitamenter i udbuddene, der fremmer elektrificeringen. Vi kan se, at der stadig er meromkostninger forbundet med eldriften som afspejler sig i tilbudspriserne. Samtidig er det et vilkår for elbilerne, at de skal brug tid på lade op og afslå ture, der ikke er indenfor bilens rækkevidde. Det giver meromkostninger til ekstra planlægning hos trafikselskaberne og ekstra vogne, og i vores øjne er det helt oplagt, at Trafikstyrelsens puljer hjælper flextrafikken hen over disse forhindringer i den grønne omstilling, forklarer Trine Wollenberg fra Dansk PersonTransport.
En sværere opgave for branchen er at omstille de større og tungere liftvogne.
- Der er kun få eldrevne køretøjer af den type på markedet og i forhold til den konventionelle drift har de store udfordringer med lasteevne, rækkevidde og ladehastighed. Her kan puljerne bidrage til, at vi overhovedet får indhentet og delt nogle erfaringer på området, vurderer Trine Wollenberg.
Endelig er der behovet for ladeinfrastruktur.
- Som det ser ud nu, er der ikke lynladepunkter nok, der imødekommer branchens behov for tilgængelighed og ladehastighed. Det er helt oplagt, at buspuljerne understøtter ladeinfrastruktur, der er dedikeret til flextrafikken, f.eks. omkring de store hospitaler hvor rigtigt meget trafik foregår, slutter Trine Wollenberg.
Kilde: Dansk PersonTransport
Bæredygtighed Energi og miljø Flextrafik
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET