Syd- og sønderjyske banestrækninger får nye skinner med mere
Af: kollektivtrafik
Sporene mellem Fredericia og Padborg får i den kommende tid et løft, som skal sikre, at banen er klar til togdrift de næste mange år. Arbejdet, som indebære en masse løft af skinner, sveller og sporskifter på strækningen, går i gang torsdag 12. september. Samtidig bliver skærverne, som er fundamentet under sporene, renset
Fornyelsen er nødvendig for at opretholde en stabil togdrift, og det giver desuden bedre mulig for, at man kan udnytte fordelene i det nye digitale signalsystem, som udrulles i Danmark i disse år.
- Jernbanen mellem Fredericia og Padborg er efterhånden godt slidt, for der kører hver dag masser af passager- og godstog på strækningen. Når vi fornyer sporene, bidrager det til en mere stabil togdrift, fordi der vil opstå færre fejl i spor og sporskifter. Det er godt for passagererne, som vil opleve øget komfort og færre forsinkelser, siger anlægschef i Banedanmark, Jørn H. Jacobsen.
Fornyelsen af strækningen vil påvirke togdriften på strækningen fra torsdag 12. september og frem til midten af december. Blandt andet vil der, mens arbejdet står på, køre lidt færre tog end sædvanligt.
Sporfornyelsen betyder, at der kun vil køre tog i ét spor ad gangen, mens man arbejder i det andet spor. Fra torsdag 12. september til torsdag 31. oktober er det ene spor spærret mellem Fredericia og Lunderskov, og det samme er tilfældet mellem Lunderskov og Tinglev fra fredag 5. oktober til mandag 9. december. I enkelte weekender vil der desuden være totalspærret fra sent lørdag aften til tidlig søndag morgen, hvor de få aflyste afgange erstattes af togbusser.
- Vi er glade for at kunne give strækningen et tiltrængt løft, men vi er også klar over, at det kan komme til at forstyrre i de kommende måneder. Vi gør selvfølgelig, hvad vi kan, for ikke at støje og støve, og vi har lagt spærringerne, så togdriften så vidt muligt kan opretholdes, siger Jørn H. Jacobsen.
Passagerer opfordres til at planlægge rejsen på Rejseplanen og holde sig opdateret på rejsen i ”Mit Tog”-appen. Passagerer kan desuden finde mere information på DSB’s hjemmeside.
Banedanmark skal blandt andet:
- Udskifte skinner og sveller på 17,6 kilometer spor
- Rense skærverne på 21,5 kilometer spor
- Sænke sporet under 3 broer
- Etablere kantbjælkeforhøjelse og ballastsikring på ni broer
- Forny afvanding på 2,1 kilometer spor
Tog og jernbaner
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET