Taxi-selskab i Esbjerg har fået el-ladeløsning med batterier
Af: kollektivtrafik
Esbjerg Taxa har som den første kunde i Danmark taget to batteri-ladestandere leveret af energiselskabet OK i brug på sin hjemmeadresse i Esbjerg. Aftalen med OK omfatter en særlig løsning, der giver mulighed for lynopladning på steder, hvor det normalt er udfordrende
De to ladestandere hos taxi-selskabet i Esbjerg er med integrerede batterisystemer. Batterierne åbner både for en høj ladehastighed og reducerer belastningen på elnettet.
- Der er tale om lynladestandere med indbyggede batterisystemer, og det betyder, at nettilslutningen bliver betydelig mindre end ved almindelige lynladestandere. På den måde får vi mulighed for at etablere lynladestandere ved lokationer, hvor det normalt er en udfordring, da vi kan udnytte den eksisterende infrastruktur, siger Thor Folmann Krarup, der er OK’s e-mobilitetschef.
Batteriløsning øger effektiviteten
Aftalen med Esbjerg Taxa omfatter to lynladestandere, som hver har to ladeudtag. På nuværende tidspunkt kan de batteridrevne lynladestandere levere en samlet effekt på op til 175 kW pr. udtag.
Med de nye lynladestandere slipper taxivognmændene for at bruge tid på at cirkulere rundt efter ledig strøm, og det spreder glæde blandt vognmændene.
- Vognmændene værdsætter at have fået direkte adgang til opladning på vores egen adresse. Erhvervskøretøjer som taxier jo er, har brug for hurtig og nem opladning døgnet rundt, og det er super vigtigt for dem med tilgængelige lademuligheder,” siger Torben Kirketerp, der er formand og administrerende direktør hos Esbjerg Taxa, der har fået støtte til ladestanderne fra en pulje under Vejdirektoratet.
- Støtten fra Vejdirektoratets tilskudspulje har været med til at muliggøre projektet. Uden den havde projektet været tvivlsomt. En stor tak skal også lyde til OK for et godt samarbejde, og ikke mindst til de dedikerede medarbejdere, der har medvirket til, at ladestanderne nu er en realitet, påpeger Torben Kirketerp.
Fakta om batteriladestanderne hos Esbjerg Taxa:
- Batteri-ladestanderne af typen B-HPC v1.6. er leveret af den danske producent Nerve Smart System i Roskilde og er placeret på Lillebæltsvej i Esbjerg
- I forbindelse med den teknologiske udvikling på området forventes det, at batteri-ladestanderne på kort sigt vil have kapacitet til at levere 350 kW og senere vil kunne opgraderes til 500 kW
- Batteriteknologien i ladestanderne er desuden af typen LFP - Litium-ion jernfosfat - som ikke indeholder kobolt
Energi og miljø Taxikørsel
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET